Brev:
Hjælp til skemad og nedtrapning af amning, småtspisende barn
30. oktober 2017
Alder:
7 mdr.
Hej Helen!
Jeg har både læst din bog om mad og dine svar i brevkassen, men føler alligevel at jeg har brug for konkrete råd fra dig i vores situation.
Min datter blev født 2 uger over termin med fin fødselvægt på 3960 g, sund og rask, jeg fuldammede hende, men lige fra den første måned har det været svært for hende at tage meget på i vægt, ja,hun har aldrig været særlig grådig når det gælder mad. Min sp foreslog at supplere med mme på flaske for at øge hendes vægt, men hun havde afvist flasken fuldstændigt og brugte heller ikke sut. Hun gav sjældent udtryk for sult, spiste hver 3 time, var altid glad og aktiv,sov fint om natten og voksede og udviklede sig fint motorisk, hvorfor jeg blev ved med at fuldamme hende så godt jeg kunne ca. 7-8 gange daglig. Hun tog på i vægt lidt langsommere end normen, men nok til holde kurven på gennemsnittet.
Det har dog altid været min store bekymring om hun fik mad nok og hvor meget hun tog på i vægt, og derfor var amningen heller ikke så afslappet for mig, selv om det gik faktisk fint og jeg havde mælk nok. Det med vægten har altid luret i baghovedet...
Hun er nu 7 mdr, er 71 cm lang og vejede 7300 g ved sidste vejning. Hun har aldrig været syg, meget aktiv (sidder aldrig stille) og er foran i motorisk udvikling.Har 4 tænder. Glad og smilende.
Vi startede med skemad som 4,5 mdr efter sp.'s råd, bare som små smagsprøver. Hun har ikke været særlig interesseret i skemad frem til 5,5 mdr, hvor hun kunne spise 20 ml ad gangen. I perioder hvor nye tænder brød frem, har hun dog været meget afvisende for skemad til min store frustration. Selv nu kan hun spise højst 1 dl af grød eller mos, men oftest spiser hun mindre portioner på kun 1/2 dl eller 1/3 ad gangen. Hun vil gerne selv sidde med maden og tager skeen fra mig, men desværre ryger det ikke så meget i maven.
I starten af måltid drejer hun ofte hovedet væk, men efter have smagt på maden hun godt spise lidt bedre, men hun må nødes til at spise hver eneste ske. Især om morgenen har hun dårlig appetit. Dette er så opslidende og frustrerende for mig.
Efter introduktion af skemad, især grøntsager, har hun også haft mavesmerter og natten med mange prutter med afbrudt søvn. Hun har dog fin afføring x 2 dagligt. Derfor har jeg været tilbageholdende med at give grøntsager x 2 dagligt.
Idet hun spiser så små portioner og ammer også ofte lidt ad gangen, har jeg haft det svært at nedtrappe amningen og ammer hende fortsat rigtig meget, selv om jeg forstår at det optager pladsen for andet mad, her spiller min bekymring for hendes vægt ind. Ofte efterammer jeg hende hvis hun har spist en lille portion mad (under 1/2 dl)
Jeg giver hende mme i kop til måltider og tilsætter ekstra fedtstof i hvert måltid for øge hendes kalorieindtag.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal bryde denne cirkel med amning og for lidt skemad.
Her vores dagsplan som det ser ud nu:
kl. 5 - amning
kl 7.30 -morgenmad (forskellige typer grød med lidt frugt i 1/2 dl + mme i kop (40 ml)
kl. 9 -mellemmåltid (tilbyder enten samme grød, eller frugtmos + mme af kop)
Ammer hende i søvn til formiddagslur (kl. 9.30-12)
kl. 12.30-13.00 - frokost (grøntsagsmos med fisk eller kød (3/4 til 1 dl)+ mme af kop)
kl. 14 ammer hende før middagslur (kl. 14.00 - 16.00)
kl. 16 mellemmåltid (lidt grød eller avocadomos + mme af kop)
kl. 18 aftensmad (enten blendet familiens aftensmad eller portion grød(spiser højst 1/3 dl)
kl. 19.30 ammes i søvn
kl. 23 -00: amning
kl. 03 amning.
Beklager for et rigtig langt brev, jeg ville dog give dig et godt billede af situationer for at du kan hjælpe os bedst muligt.
Mine spørgsmål er: Hvordan sikrer jeg at hun indtager nok mad, hvis hun spiser så små portioner ad gangen?
Skal hun efterammes efter et måltid hvis hun bare spiser par skefulde pr. gang?
Hvordan kan jeg nedtrappe til lidt færre amninger og hun fortsat tager på i vægt?
Med venlig hilsen
A.