Hjælp til skemad og nedtrapning af amning, småtspisende barn

30. oktober 2017

Alder:
7 mdr.

Hjælp til skemad og nedtrapning af amning, småtspisende barn

Hej Helen!

Jeg har både læst din bog om mad og dine svar i brevkassen, men føler alligevel at jeg har brug for konkrete råd fra dig i vores situation.

Min datter blev født 2 uger over termin med fin fødselvægt på 3960 g, sund og rask, jeg fuldammede hende, men lige fra den første måned har det været svært for hende at tage meget på i vægt, ja,hun har aldrig været særlig grådig når det gælder mad. Min sp foreslog at supplere med mme på flaske for at øge hendes vægt, men hun havde afvist flasken fuldstændigt og brugte heller ikke sut. Hun gav sjældent udtryk for sult, spiste hver 3 time, var altid glad og aktiv,sov fint om natten og voksede og udviklede sig fint motorisk, hvorfor jeg blev ved med at fuldamme hende så godt jeg kunne ca. 7-8 gange daglig. Hun tog på i vægt lidt langsommere end normen, men nok til holde kurven på gennemsnittet.

Det har dog altid været min store bekymring om hun fik mad nok og hvor meget hun tog på i vægt, og derfor var amningen heller ikke så afslappet for mig, selv om det gik faktisk fint og jeg havde mælk nok. Det med vægten har altid luret i baghovedet...

Hun er nu 7 mdr, er 71 cm lang og vejede 7300 g ved sidste vejning. Hun har aldrig været syg, meget aktiv (sidder aldrig stille) og er foran i motorisk udvikling.Har 4 tænder. Glad og smilende.

Vi startede med skemad som 4,5 mdr efter sp.'s råd, bare som små smagsprøver. Hun har ikke været særlig interesseret i skemad frem til 5,5 mdr, hvor hun kunne spise 20 ml ad gangen. I perioder hvor nye tænder brød frem, har hun dog været meget afvisende for skemad til min store frustration. Selv nu kan hun spise højst 1 dl af grød eller mos, men oftest spiser hun mindre portioner på kun 1/2 dl eller 1/3 ad gangen. Hun vil gerne selv sidde med maden og tager skeen fra mig, men desværre ryger det ikke så meget i maven.

I starten af måltid drejer hun ofte hovedet væk, men efter have smagt på maden hun godt spise lidt bedre, men hun må ...

Annonce

... nødes til at spise hver eneste ske. Især om morgenen har hun dårlig appetit. Dette er så opslidende og frustrerende for mig.

Efter introduktion af skemad, især grøntsager, har hun også haft mavesmerter og natten med mange prutter med afbrudt søvn. Hun har dog fin afføring x 2 dagligt. Derfor har jeg været tilbageholdende med at give grøntsager x 2 dagligt.

Idet hun spiser så små portioner og ammer også ofte lidt ad gangen, har jeg haft det svært at nedtrappe amningen og ammer hende fortsat rigtig meget, selv om jeg forstår at det optager pladsen for andet mad, her spiller min bekymring for hendes vægt ind. Ofte efterammer jeg hende hvis hun har spist en lille portion mad (under 1/2 dl)
Jeg giver hende mme i kop til måltider og tilsætter ekstra fedtstof i hvert måltid for øge hendes kalorieindtag.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal bryde denne cirkel med amning og for lidt skemad.

Her vores dagsplan som det ser ud nu:

kl. 5 - amning
kl 7.30 -morgenmad (forskellige typer grød med lidt frugt i 1/2 dl + mme i kop (40 ml)
kl. 9 -mellemmåltid (tilbyder enten samme grød, eller frugtmos + mme af kop)
Ammer hende i søvn til formiddagslur (kl. 9.30-12)
kl. 12.30-13.00 - frokost (grøntsagsmos med fisk eller kød (3/4 til 1 dl)+ mme af kop)
kl. 14 ammer hende før middagslur (kl. 14.00 - 16.00)
kl. 16 mellemmåltid (lidt grød eller avocadomos + mme af kop)
kl. 18 aftensmad (enten blendet familiens aftensmad eller portion grød(spiser højst 1/3 dl)
kl. 19.30 ammes i søvn
kl. 23 -00: amning
kl. 03 amning.

Beklager for et rigtig langt brev, jeg ville dog give dig et godt billede af situationer for at du kan hjælpe os bedst muligt.

Mine spørgsmål er: Hvordan sikrer jeg at hun indtager nok mad, hvis hun spiser så små portioner ad gangen?

Skal hun efterammes efter et måltid hvis hun bare spiser par skefulde pr. gang?
Hvordan kan jeg nedtrappe til lidt færre amninger og hun fortsat tager på i vægt?

Med venlig hilsen
A.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre