Kræsenhed og ensformig kost

12. oktober 2017

Alder:
22 mdr.

Kræsenhed og ensformig kost

Kære Helen

Først tak for hjælp og vejledning til tidligere problemstillinger. Selvom det ikke altid giver det ønskede resultat, så er det rigtig betryggende at få gode indputs, når man (jeg) selv er lidt rådvild i ny og næ.

Lidt forhistorie...
Jeg var meget kræsen som barn, og da det ikke blev tacklet helt korrekt, udviklede det sig til deciderede madtraumer, og jeg gruede altid for aftensmaden. Jeg levede utrolig usundt og ensformigt frem til jeg var en stor teenager. Så jeg har selvsagt gerne ville gøre alt, hvad jeg overhovedet selv kunne lige fra starten, når det kom til min egen datters forhold til mad.

Jeg har din bog om mad til børn, og har virkelig kunnet bruge den til meget. Min datter har været sulten fra hun kom til verden, og har altid haft meget appetit. Jeg præsenterede nærmest alle fødevarer for hende frem til hun var ca 12 mdr, netop for at forebygge kræsenhed, og hun spiste vitterligt ALT. Det havde jeg bare SÅ meget optur over! :-)

Fra den ene dag til den anden sluttede den fest (1 år gammel)... :-/
Jeg er ikke sikker på, at hun nødvendigvis ikke kan lide de forskellige ting. Min mistanke er, at det mere er den der "her er noget, som JEG kan bestemme"-agtigt. For vi kæmper i øjeblikket nærmest hele tiden med den der egen vilje osv, når det kommer til opdragelse, men det er vist et andet brev. ;-)

Men nu har det stået på i snart et år og er kun blevet værre og værre. Både hendes far og jeg prøver at ignorere alt, hvad vi kan (for har selvfølgelig hørt det der med så lidt fokus som muligt).

Morgenmad går ...

Annonce

... fint. Der veksles imellem grød og klatkager o.l. Her prøver jeg så at variere alt, hvad jeg kan i form af korntyper, gryn, nødder osv. Frugt og bær spiser hun også.

Frokost går også fint. Hun holder af sit rugbrød, og der er kun få typer pålæg hun ikke spiser. Lidt flere afvisninger herhjemme end i dagpleje dog.

Siden nytår har hun kun spist tomat og majs som det eneste grønne indslag. Afviser alt andet. Jeg har så kunnet kamuflere lidt flere grøntsager i lasagne og kødsovs f.eks.

Nu afviser hun også tomat. Faktisk er det meget nemmere nu at fortælle dig, hvad hun spiser, end hvad hun IKKE spiser, når det kommer til aftensmaden.

Jeg har jo nogle principper. Jeg kan ikke lave hendes favoritter hver dag, for det ville være alt for ensformigt, og hun skal ikke "glemme" alt det andet mad. Det er lidt frusterende, når det til hverdag kun er mig og hende, at stå og lave mad, som jeg ved, hun ikke spiser, men sådan må det være, da vi ikke kan få ovnbagte kartofler, pølser, remulade eller laks hver dag. Der bliver heller ikke lavet særkost, men da jeg ikke vil sende et sulten barn i seng, får hun grød inden puttetid. Hun er i øvrigt med til at lave aftensmad. Mit håb om at gøre hende mere interesseret.

Hun mangler absolut intet på vægtfronten (har været en lækker buttet trold siden 4 mdr) så dette er ikke min bekymring. Jeg bekymrer mig over, at hun slet ikke spiser grøntsager. Jeg bekymrer mig over, hvor ensformig hendes kost er. Og jeg bekymrer mig over, om der er andet jeg kan gøre, for at vende skuden?

Med venlig hilsen
Jannie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder