Brev:
Kræsenhed og ensformig kost
12. oktober 2017
Alder:
22 mdr.
Kræsenhed og ensformig kost
Kære Helen
Først tak for hjælp og vejledning til tidligere problemstillinger. Selvom det ikke altid giver det ønskede resultat, så er det rigtig betryggende at få gode indputs, når man (jeg) selv er lidt rådvild i ny og næ.
Lidt forhistorie...
Jeg var meget kræsen som barn, og da det ikke blev tacklet helt korrekt, udviklede det sig til deciderede madtraumer, og jeg gruede altid for aftensmaden. Jeg levede utrolig usundt og ensformigt frem til jeg var en stor teenager. Så jeg har selvsagt gerne ville gøre alt, hvad jeg overhovedet selv kunne lige fra starten, når det kom til min egen datters forhold til mad.
Jeg har din bog om mad til børn, og har virkelig kunnet bruge den til meget. Min datter har været sulten fra hun kom til verden, og har altid haft meget appetit. Jeg præsenterede nærmest alle fødevarer for hende frem til hun var ca 12 mdr, netop for at forebygge kræsenhed, og hun spiste vitterligt ALT. Det havde jeg bare SÅ meget optur over! :-)
Fra den ene dag til den anden sluttede den fest (1 år gammel)... :-/
Jeg er ikke sikker på, at hun nødvendigvis ikke kan lide de forskellige ting. Min mistanke er, at det mere er den der "her er noget, som JEG kan bestemme"-agtigt. For vi kæmper i øjeblikket nærmest hele tiden med den der egen vilje osv, når det kommer til opdragelse, men det er vist et andet brev. ;-)
Men nu har det stået på i snart et år og er kun blevet værre og værre. Både hendes far og jeg prøver at ignorere alt, hvad vi kan (for har selvfølgelig hørt det der med så lidt fokus som muligt).
Morgenmad går fint. Der veksles imellem grød og klatkager o.l. Her prøver jeg så at variere alt, hvad jeg kan i form af korntyper, gryn, nødder osv. Frugt og bær spiser hun også.
Frokost går også fint. Hun holder af sit rugbrød, og der er kun få typer pålæg hun ikke spiser. Lidt flere afvisninger herhjemme end i dagpleje dog.
Siden nytår har hun kun spist tomat og majs som det eneste grønne indslag. Afviser alt andet. Jeg har så kunnet kamuflere lidt flere grøntsager i lasagne og kødsovs f.eks.
Nu afviser hun også tomat. Faktisk er det meget nemmere nu at fortælle dig, hvad hun spiser, end hvad hun IKKE spiser, når det kommer til aftensmaden.
Jeg har jo nogle principper. Jeg kan ikke lave hendes favoritter hver dag, for det ville være alt for ensformigt, og hun skal ikke "glemme" alt det andet mad. Det er lidt frusterende, når det til hverdag kun er mig og hende, at stå og lave mad, som jeg ved, hun ikke spiser, men sådan må det være, da vi ikke kan få ovnbagte kartofler, pølser, remulade eller laks hver dag. Der bliver heller ikke lavet særkost, men da jeg ikke vil sende et sulten barn i seng, får hun grød inden puttetid. Hun er i øvrigt med til at lave aftensmad. Mit håb om at gøre hende mere interesseret.
Hun mangler absolut intet på vægtfronten (har været en lækker buttet trold siden 4 mdr) så dette er ikke min bekymring. Jeg bekymrer mig over, at hun slet ikke spiser grøntsager. Jeg bekymrer mig over, hvor ensformig hendes kost er. Og jeg bekymrer mig over, om der er andet jeg kan gøre, for at vende skuden?
Med venlig hilsen
Jannie