Brev:
Grønsager og klumper
9. oktober 2017
Alder:
6 mdr.
Grønsager og klumper
Hej Helen
Vi har lidt udfordringer med min datters madindtag.
Hun får 3 hovedmåltider og 1-2 mellemmåltider samt det mælk hun skal bruge. Hun elsker alt frugtmos lige meget hvilken type frugt det er lavet på. Og hun kan rigtig godt lide alle de cremede typer starter-grød såsom majs, ris, hirse, fuldkornsgrød osv ( både dem man selv laver og dem fra færdigpakke.
Problemet er opstået efter hun er blevet 6 mdr og grønsagsmos og havregrød er introduceret. Hun er ikke pjattet med det... hun tager måske 5-7 små skeer grønsagsmos (helst pastinak/persillerod og andre med meget smag og med en smule fintblendet kød/fisk i) og så lukker hun i og vil ikke have mere overhovedet. Heller ikke selvom vi putter frugt på som topping. Og hvis der er bitte små klumper i (dvs det ikke er fuldstændig blendet) så vil hun slet ikke have det. Af samme grund er havregrød og øllebrød også no-go da der jo er lidt struktur og små klumper i.
Hvad kan vi gøre herfra? Hvordan får vi hende til at acceptere grønsager og mad med klumper?
Vi tilbyder hende løbende små bider af vores egen mad og det vil hun meget gerne smage på (også relativt kraftige smage). Desuden bagte vi fladbrød i weekenden hvor hun fik lagt småbidder foran sig af det hvide, bløde brød og de røg lige så fint ned. ..
Med venlig hilsen