Opstart af skemad - 5 mdr.

7. oktober 2017

Alder:
5 mdr.

Opstart af skemad - 5 mdr.

Hej Helen

Allerførst tak for en virkelig god blog og ikke mindst bog om børn og mad - har lige erhvervet den and I LOVE IT! Dejlig overskuelig og gode opskrifter :)

Mit spørgsmål henvender sig ift. opstart af skemad. Jeg har en dreng på 5 mdr, som kom til verden 35+3 grundet igangsættelse efter svangerskabsforgiftning. Han har igennem hele processen haft rigtig god appetit på livet, taget fint på i vægt og udviklet sig efter bogen - vores egen SP siger, at han er rigtig godt med trods den tidlige start på livet.

Jeg ammede de første 3 mdr, men dette gik i hårdknude til sidst og han er nu fuld flaskebarn. Vi har været i gang med lidt forsigtig opstart af skemad med majsgrød, kartoffelmos og risgrød med æblemos som topping og dessert de sidste ca. 14 dage, da han begyndte at vise tegn til yderligere sult samt han er meget interesseret i, når vi spiser og det at drikke vand af kop er en fest for ham - det kan han godt lide! Hans mave har også reageret super fint og ikke vist tegn til noget brok.

Vi oplever dog store udfordringer ift. til, at han ikke så gerne vil åbne munden (læs der er hermetisk lukket) for skeen med mad på og man skal ligesom “snyde” ham med fx flyvemaskine-legen. Jeg forsøger at spise selv samtidig med, sige nam nam lyde og vise det smager godt og det synes han er meget interesssant og han observerer mig med stor ivrighed. Når det lykkes at få lidt i ham smager/smasker han på det og vrænger ikke næse af det og virker til at kunne lide det - der bliver også smagt til med hænder og han virker slet ikke utilfreds med situationen.

Er han ikke klar alligevel eller hvordan, når ...

Annonce

... munden er så meget lukket men ellers viser mange andre tegn? Yderligere synes jeg hans appetit om natten er steget meget de sidste par dage og der sidste døgn har hans mælkeindtag set således ud:

Kl. 10: 160 ml
Sover 2 timer
Grød (spiser MAX 1/4 dl). Jeg laver af 1 dl væske til 2 dage og han spiser max halvdelen.
Kl. 14: 200 ml
Sover 2 timer og 15 min
Kl. 17: 60 ml
Puttes til natten og plejer at kunne sove til kl. 24/1
Kl. 22: 110 ml
Kl. 1.30: 115 ml
Kl. 4: 110 ml
Kl. 6: 90 ml
Vågner kl. 8 og viser her ikke tegn til sult før han skal puttes til formiddagslur. Han har indtil for nylig sovet 3 korte lure dagligt, men dette fungerer ikke mere, da han sover 2 gode lange lure og tænker han tager længere lure nu grundet mere vågenhed om natten med spisning.

Er det okay eller er det måske tid til at introducere et aftenmåltid også selvom munden er lukket? Han har tidligere kunne sove længere stræk om natten og falde til ro igen vha. sutten, men dette virker ikke mere.

Til sidst lige et hurtigt spørgsmål vedr. fisk fra 6mdr alderen - kan man købe færdiglavet fiskefars både hvide fisk og laks og lave til kogte fiskeboller og fryse ned? I så fald hvordan kunne en opskrift lyde? :)

Håber du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål, og jeg ser frem til at høre fra dig :)

Hilsen Carina

PS: Glemte lige at notere, at min søn får d-dråber og jerndråber på ske og ved dem åbner han gladeligt munden (der er han oftest liggende på ryggen) - hvad kan det have af betydning både at han åbner munden ved dråberne og ikke ved skemaden samt at han er på ryggen? Det er han jo ikke under måltider :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge