Hvordan takler vi det når han ikke vil spise?

13. september 2017

Alder:
17 mdr.

Hvordan takler vi det når han ikke vil spise?

Kære Helen,

Tusind tak for hurtigt svar og rigtig mange brugbare informationer, der gør det hele meget nemmere at overskue!

Jeg har indtastet vægt og mål for vores søn i Livets bog, men hans kurve er og stiger ikke ift øgning af vægt og højde. Derudover kan jeg ikke rette fødselsdatoen, der bliver ved med at stå 0000 selvom jeg valgte datoen i kalenderen, og kan ikke finde ud af at slette og kan ikke få lov at oprette ny;(

Ja han har fået d-vitamin dråber som jeg stadig giver ham.

Det er meget svært at få ham til at spise varieret. Selv da han spiste godt, da vi var i dk, var det mest most kartoffel og grøntsager med sovs, frikadelle og kødsovs med bønner spiste han også. Men det er vel bare at blive ved med at selv spise noget varieret han kan spise og så hægter han på stille og roligt..?

Forskellige frugter og bær er ikke noget problem, men alt mad er meget op ad bakke nu. I tre dage har han ikke fået blendet mad - kun most med gaffel og så 'håndmad' - noget pølse, fiskefrikadelle og meget møre svinekæber ved siden af - plus kogte gulerødder og tomatskiver. Tomat ville han gerne spise, men kogte gulerødder, som han for to uger siden spiste en del af, er han begyndt at spytte ud eller slet ikke ville røre. Også andre ting han for ikke så længe siden har spist, vil han slet ikke røre nu.

Gav ham avokado uden noget og avokado blandet med lidt yoghurt og citron. Lagde det på tallerknen og lod ham selv tage det, og han begyndte at græde af raseri. måske fordi han fik det der avokado mos på hænderne, dont know...;)

Han har dog gjort tegn til at ville have 'rigtig' mad -forleden havde jeg skåret hans spaghetti i små stykker og tomat sauce ovenpå, og så tog han med det samme lange spaghetti fra min tallerken og spiste en 4-5 spsk i alt. Og spiste næsten en hel stor tomat direkte fra plantet -dagen efter i skiver ville han ikke spise så meget.

Vil give ham et par uger til at få ro på, når vi kommer hjem fra ferie i weekenden, og se om han begynder at spise bedre, når vi ikke giver ham blendet mad, kommenterer maden eller spørger ham igen om han vil have mere, efter han viser han ikke vil have mere. Og så imellem tiden snakke med hans læge om medicinen og andre muligheder.
Har derfor nogle spørgsmål til hvordan vi takler følgende bedst muligt, (som han for nyligt er begyndt på - han har smidt mad på gulvet før og ikke villet sidde i stolen men der er længe siden) så vi ikke gør det værre:

Sidste to uger ikke ville spise selv -før spiste han næsten hele måltidet selv.

Smider mad på gulvet imens han kigger på mig.

Vil ikke ned i stolen mere og have hagesmæk på. Så distraherer jeg ham lidt og så går det fint. Men så under måltidet får han flip hvor han vil have hagesmækken af og op.

Tager mad i munden for at spise og så spytter det ud, som om han ikke kan lide det. Især kød -selvom de der svinekæber var super møre, blev han nærmest sur når han mærkede det i munden. Han gør det også af og til med mad han før har ...

Annonce

... spist en del af, kogt gulerod brød oa. Det virker som om han er sulten men 'vil' ikke spise. Han har spist 2-3 spiseskefulde til aftensmad og frokost de sidste to ugers tid (3-4 gange spist lidt mere).

Når jeg kalder at vi skal spise frokost og aftensmad går han væk. Skal jeg så vente? Hvor længe og hvad hvis han ikke kommer før han skal sove lur eller i seng, skal jeg så sætte ham alligevel som jeg gør nu? I går ventede jeg til kl 20 i stedet for 19 med aftensmad og han slikkede sig om munden (som han gør når han for eks vil have mere kage eller is) og ville over til stolen, men så ville han ikke ned i stolen. Så distraherede jeg ham og fik ham ned uden problemer og han ville spise, men så ville han ikke og sådan frem og tilbage. Tog dog selv skeen flere gange og jeg hjalp ham med at få noget på skeen, men tog den kun i munden når jeg gav ham. Endte med han spiste en lille håndfuld kartofler og gulerod der var most med gaflen og sovs fra svinekæberne. Tog et lille stykke kød og tygge og spyttede det ud (kødet var mere mørt end frugt -meget nemt at tygge;). Og det samme i dag -så til aftensmad i går og frokost i dag han spist mere end de sidste mange dage.

Han vil hele tiden være sammen med min mands moster, som er med os i sommerhuset her. Flere gange vil han hellere hos hende end mig, og når vi spiser vil han over til hende hvad enten hun sidder ved bordet eller går ud. De fleste gange går hun ud. Det virker som om det er lidt medvirkende til, at han ikke kan koncentrere sig om at spise.

Er det forresten normalt i hans alder at knytte sig så meget til en anden end sin mor og far? Hun har leget med ham de sidste to ugers tid hver dag og næsten hele dagen og hun bærer ham meget rundt, tumler med ham og tager dimsedutter frem osv som han kan lide. Derudover har han set hende med mange måneders mellemrum siden fødslen, men det er første gang han er så 'mostersyg'.

Han starter op i institution, når vi kommer hjem. De første to uger spiser de ikke der, men udover det er der ikke nogen 'regler' ift opstart, må vi være der lige så længe som han har behov for. Så vidt jeg har forstået starter alle børnene på hans stue samtidigt, da der kun er opstart to gange årligt. Så der må være et virvar af forældre det første stykke tid. De er dog startet allerede d 8, hvor vi starter denne uge fordi vi er på ferie.

Hvad anbefaler du at vi gør med en dreng i hans alder? Han er stadig ret pylret når han falder, selvom det bare er på numsen, og så når han vågner fra lur. Og kan også stadig være morsyg når jeg ikke er der, men for det meste har han det fint med at blive passet af sin farmor og min mans moster. Ellers er der ikke andre der har passet ham mange timer i træk.

Jeg læste du anbefalede en at give pædagogen barnet så barnet mærkede af moderen stoler på pædagogen. Er der andre gode råd også ift hvor længe jeg skal være der med ham, hvornår skal han være alene osv?

Bedste hilsner og tusinde tak for din store og uundværlige hjælp!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder