Brev:
Svært at få baby til at spise
30. august 2017
Alder:
5 mdr.
Svært at få baby til at spise
Kære Helen.
Tak for dine gode svar. Vi arbejder lige nu på en himmelseng, så vi forhåbentlig kan få vores søn til at falde i søvn i sin egen seng. Han er blevet meget glad for sin barnevogn - faktisk sover han mere i den nu end slyngevugge. Han sover nogle gode lange lure om dagen - og for det meste også okay om natten.
Men vi har svært ved at give ham mad - han bliver nu ikke bare distraheret af verden - han bliver decideret sur, hvis vi ligger ham ned eller forsøger at give ham mad. Det lykkes bedst når han ligger i slyngevugge eller barnevogn og han er afskærmet - men vi oplever ofte at han bliver så træt og sulten at han slet ikke kan samle sig om at spise. Men vi har svært ved at finde et godt tidspunkt at give ham mad uden at det skal være en kamp.
Han får modermælkserstatning, og vi smider enormt meget ud, fordi vi aldrig kan finde ud af, hvor meget han kan og vil spise. Så vi laver for meget hele tiden i håbet om at han vil spise mere.
Han kan nogen gange spise op til 250 ml af gangen, men ofte er det omkring 150 ml vi giver ham. Så spiser han lidt, bliver måske sur, bider i sutteflasken i stedet, viser tydeligt tegn på at være utilfreds. Hvis vi kan se, han skal sove, vugger vi ham lidt og så bliver han måske klar til at spise mere.
Men det er frustrerende at det skal være så svært at få mad i ham - hvad gør vi mon forkert? Han gylper også meget, er det et dårligt tegn?
Vi var for en måned siden begyndt at give ham grød, og han tog godt imod - men nu gider han ikke. Han spytter det ud, prøver at vride sig fri og vil hellere alt muligt andet. Jeg har forsøgt med vælling et par gange, men det kan han heller ikke lide.
Så vi er lidt udfordrede på hans mad - har du nogen gode råd til, hvordan vi får bedre styr på det?
Hilsen