Mos til baby

22. august 2017

Alder:
5 mdr.

Mos til baby

Kære Helen

Min datter på lige godt 5 måneder er godt igang med skemad. Hun får forskellige typer grød (majs,hirse og ris) med frugttopping til frokost og vand af kop. Dette går over al forventning og jeg må nu stoppe hende så hun ikke spiser og drikker for store portioner, så der er plads til mælk 😊

Til aften har vi som tidligere nævnt begyndt med grønsagsmos. De første 5 dage med ren gulerodsmos, som jo er lidt naturlig sød - begejstringen er ikke helt så stor som med grød, men der ryger dog en 10-12 teskeer ind så jeg håber det bare er tilvænning. jeg har de sidste dage prøvet at lave halv gulerod/ halv blomkål men det vil den unge dame ...

Annonce

... ikke have - hun skærer ansigter og spytter ud og derefter er munden helt lukket. Jeg har blandet MME i, så det bliver lidt mere sødt og velkendt men det er selvfølgelig ikke sødt som frugt.

Har du nogle tricks til hvordan man gradvist vænner hende til at spise grønsagsmos og dermed de lidt mere bitre smage? Kan man eventuelt blande grød/frugttopping og mos for at lave lidt overgang eller hvordan griber man det an? Eller skal jeg bare blive ved med at tilbyde gulerodsmos og så skal det andet nok komme hen af vejen? Jeg kan jo godt selv smage at grød med en skefuld frugtmos er langt sødere end blomkålscreme 😊

Med venlig hilsen
den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder