Brev:
Fordeling af måltider
21. august 2017
Alder:
7 mdr.
Fordeling af måltider
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedr. vores søn på lige godt 7 måneder.
Han har altid haft tendens til at gylpe meget. Faktisk så meget, at han ofte får sit gylp galt i halsen, sådan at han hoster og sprutter helt vildt. En enkelt gang er det gået så vidt, at han kortvarigt stoppede med at trække vejret - vildt ubehageligt.
Han er blevet undersøgt på børneafdelingen, og lægerne mener ikke han fejler noget. Dvs. heller ikke refluks, da hans gylp ikke gør ondt på ham eller er meget syrligt. Dog mener de, at han har en dårlig lukkerefleks. Jeg er blevet anbefalet at give ham mange små måltider, for at hindre, at mavesækken bliver overfyldt.
Problemet opstår fordi han har et rigtig godt sovehjerte. Det er derfor svært for mig at finde ud af, hvornår og hvor mange måltider han skal have i løbet af dagen. Han sover nemlig gerne fra kl. ca. 20 til kl. ca. 6/7 - og det helt uden at spise. Han er en stor dreng på ca. 8,5 kg. og ca. 68 cm., og er i det hele glad og tilpas. Så lægerne mener heller ikke, at det gør noget, at han sover hele natten uden mad.
Jeg har i din bog læst, at det anbefales, at børn på ca. 7 md. får ca. 750 ml. mælk om dagen (han bliver ikke længere ammet, men får MME).
Jeg vil derfor gerne høre dig, om du kan hjælpe med en dagsplan for ham? Særligt i relation til hvornår han skal have sin mælk. Han vågner ved 6/7 tiden, sover formiddagslur ca. 8.30/9 (i ca. halvanden time), sover eftermiddagslur ca. 13.30/14 (i ca. halvanden til to timer) og falder i søvn om aftenen ved 19/20 tiden.
Endelig vil jeg afslutningsvist lige høre dig vedr. en anden problemstilling. Han mosler en hel del om natten idet han drejer fra side til side, basker med dynen og vender sig på tværs i sin seng. Alt dette foregår (stort set) i søvne. Det er efterhånden ved at være ret forstyrrende, så vi vil gerne høre om du har nogen idé til om vi kan gøre noget? Han sover i tremmeseng i vores soveværelse.
Med venlig hilsen
M