Madplan og væske

19. august 2017

Alder:
6 mdr.

Madplan og væske

Hej Helen.

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan en plan for min datter kan se ud.
Hun vejer 8 kg, så jeg har læst mig frem til, at hun skal have 1000-1200 ml væske i døgnet.
Mit problem er bare, at hun ikke rigtig gider amningen om dagen :/ ..

Vores dag ser lige for tiden ca sådan her ud. Hun er inde i en periode, hvor hun ikke sover så meget om dagen, men til gengæld sover hun 11-12 timer om natten.
Tiderne kan godt variere lidt, men så har du en fornemmelse for vores dag.

Ca 6.30: Vågner
Kl 7: Havregrød med frugtmos på og vand i kop
Kl 8.30:Puttes til lur
Kl 9.30: Ammes
Kl 11.30: Forskellig grød (fuldkornsgrød, øllebrød osv) samt vand i kop.
Vi har lige prøvet med bondebrød med leverpostej og det var et stort hit - må hun godt få det nu? Hun tygger det fint.
Kl 12: Puttes til lur
Kl 13.30/14: Ammes
Kl 15: Frugtmos og forskellig frugt i stykker hun selv prøver at spise samt vand i kop
Kl 15.30: Puttes til lur
Kl 17.30: ...

Annonce

... Grøntsagsmos med kød og vand i kop
Kl 19: Ammes i sengen og puttes til nat

Hun spiser ca 2 gange i løbet af natten - nogle gange ved 23/24 tiden og så igen ved 4/5 tiden og andre gange springer hun den første over og spiser først ved 1/2 tiden.

Når hun drikker vand af kop får hun ca 50 ml til hvert måltid. Jeg er derfor i tvivl om, om hun får nok væske og nok mælk?
Hun har mange tisse-bleer i løbet af dagen, men til tider er de gule og ikke klare.

Hvornår skal jeg skære yderligere en amning fra og vil det være bedst med den om formiddagen eller eftermiddagen? Og skal jeg erstatte amningen med grød, brød eller frugt?

Jeg overvejer at give hende mme af kop i stedet for vand, for at hun får mælk nok - hvad tænker du om det?

I forhold til mme hvad er så forskellen på modermælkserstatning og tilskudsblanding? Jeg har købt den der hedder 0+ indtil nu, men skal jeg købe 6+ nu?

Håber du kan hjælpe mig lidt :)

Venlig hilsen
Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet