Brev:
Kalktilskud
6. august 2017
Alder:
17 mdr.
Kalktilskud
Hej Helen.
Jeg ved ikke om du kan svare på dette, men jeg har prøvet både lægen, apoteket, allergilæge og astma-allergi forbundet, men uden held.
Min søn på halvandet år kan ikke tåle komælk, så han bliver nødt til at skulle have kalktilskud. Han spiser det samme som resten af familien med undtagelse af mælkeprodukter.
Jeg læste mig frem til at børn skal have 500-600 mg kalk om dagen og 10 mikrogram D-vitamin. Jeg fik anbefalet nogle tyggetabletter på apoteket, hvor 1 tablet indeholder 400 mg kalk og 5 mikrogram D-vitamin. Jeg fik at vide at det ikke gjorde noget at han fik for meget kalk, han måtte bare ikke få for meget D-vitamin. Problemet er at jeg ikke kan få min søn til at spise dem. Jeg har forsøgt at give ham dem hele, knækket i mindre stykker, knust til pulver som jeg har blandet i hans havremælk, forskellige former for mælkefri yoghurt, oven på hans mad... Jeg tror jeg har prøvet det hele, men han vil ikke have dem.
Jeg har så fundet nogle vitamin ”vingummier”, som jeg tænkte måske var nemmere og sjovere at spise. De indeholder bare kun 300 mg kalk, men til gengæld 7,5 mikrogram D-vitamin. Hvis jeg giver ham to vil han få for meget D-vitamin, men hvis jeg kun giver ham 1 får han for lidt kalk og egentlig også D-vitamin (men dette kunne han måske få via dråber ved siden af?).
Jeg ved hvor vigtigt det er at han får både kalk og D-vitamin, men jeg ved ikke hvordan jeg skal få det i ham. Har du et forslag? Skal jeg fortsætte med dem jeg bruger nu, bare forsøge på en anden måde? I såfald, hvilken måde? Eller skal jeg prøve at skifte til de andre? Og hvor meget skal jeg så give ham. Så vidt jeg kan se på nettet, så er det de eneste kalktabletter til børn. Hvis du eventuelt kender til andre som kunne være en mulighed, hører jeg meget gerne om dem.
Håber du kan hjælpe mig.