Brev:
Søvn og mad - 5 måneder
27. juli 2017
Alder:
5 mdr.
Søvn og mad - 5 måneder
Hej Helen
Jeg har en søn på 4 1/2 mdr. Han er blevet ammet og har herudover altid fået suppleret med en natflaske, da han lige efter fødsel ikke blev mæt nok ved mig (han er født to uger efter termin). Vi har generelt haft lidt svært ved amning, og han har derfor en gang imellem ved siden af amning fået en flaske med mme. Indenfor de sidste to uger har han dog mistet interessen for amning og han skriger hver gang jeg skal ligge ham til. Jeg er derfor begyndt at give ham mere og mere flaske og nu får han næsten udelukkende flaske. Men jeg er bekymret for, om han får nok at spise nu, da han ofte kun spiser 80 ml af gangen, men ofte stadig kun hver tredje time? På et døgn kan han godt nøjes med kun 700-800 ml? Han har over 5 tunge våde bleer om døgnet. Vi er også begyndt at give ham lidt grød om formiddagen, hvilket han udviser stor interesse for.
Udover vores udfordring med mad, har vi også lidt udfordringer med søvnen. Han sover i en seng ved siden af mig i vores soveværelse. I begyndelsen kunne han snildt sove 7-8 timer om natten. Men nu sover han maks 2-3 timer af gangen hele natten, og efter kl 03-04 sover han maks 30-45 minutter af gangen, hvorefter han vågner op. I nat spiste han kl 21 145 ml, kl 00. 95 ml, og kl 03 85 ml., de resterende gange hvor han herefter vågner op afviser han mad, men ligger meget uroligt og kaster hovedet, ben og arme rundt i sengen og sover maks 30-45 min af gangen herefter?
Han sover heller ikke meget om dagen. Det er dog blevet bedre, og han kan nu engang imellem tage en enkelt lur på mellem 1 1/2 - 2 timer. Ellers er det lurer på 35-45 minutter af gangen - også selvom barnevognen er i bevægelse. Er der noget man kan gøre for at forbedre hans (vores) nattesøvn?
Med venlig hilsen
Jeanette