Mad og søvn 7 måneder

27. juli 2017

Alder:
7 mdr.

Mad og søvn 7 måneder

Kære Helen

Tak for gode og håndgribelige råd i din brevkasse😊

Jeg er mor til 4 dejlige drenge og selvom jeg har prøvet det før så synes jeg alligevel jeg bliver i tvivl - da børn bare ikke er ens.

Vores rytme med Ishaq på 7 mdr som trives og vejer 9,3 kg og måler 72 cm er nogenlunde som følgende:

6:30/7 vågner
7:30/8 får tilbudt havregrød
9:30/10:30 bliver lagt til formiddagslur( jeg sidder med ham og synger og tilbyder ham mælk af flaske her drikker han max 30 ml, han falder til ro og beg at lukke øjnene og jeg lægger ham over i barnevognen som jeg skubber lidt indtil han ligger stille. Han sover 1,5 til 2 timer.
12 får han tilbud grønsagsmos / rester fra gårsdagens aftensmad noget han kan sidde med i hånden lidt æblemos (lidt) og evt sveskemos ( lidt)
Inden han bliver lagt tilbyder jeg ham lidt grød af hirse/ majs/ flerkornsgrød nogengange spiser han lidt af det, men er træt og vil bare ikke.
14:30lægges han til lur hvor jeg gentager det samme ritual som ved formiddagslur - her kan han dog nogen gange drikker 60 ml fra flaske.
Sover 1,5 time dvs vågner ca kl16:15
17 tilbydes han evt advokado og lidt brød og en grovkiks at gumle på.
18:30 tilbydes han grønsagsmos samt det af vores mad han kan spise
Kl 20:30/21:00 lægges han til at sove. Her lægger han hos mig mens jeg vugger ham og synger og tilbyder ham mælk af flaske. Her drikker han alt mellem 60-120 ml. Af flere omgange. Jeg lægger ham i sengen ...

Annonce

... når han er blevet rolig og begynder at lukke øjnene, så putter jeg ham i sengen. Så sover han måske lidt så græder han så vender jeg han i sengen tilbyder evt resten af flasken og putter ham igen- det kan godt foregår nogle gange inden han helt overgiver sig til søvnen.

Alt mellem kl 1-5 kan han vågne og vi giver ham en flaske mælk mens han ligger ned i sengen og somregl sover han videre der. Nogen gange og jeg synes måske det bliver hyppigere og hyppigere at han får flaske kl ca 2 og igen kl 5/6 stykker for så at sove videre.

Det skal siges at han indimellem allerede er træt kl 18 så går jeg lidt med ham på armen mens han kikker og er med i gøremålene og han overvinder trætheden og kommer videre.
Flaske har han aldrig været særlig vild med men når vi sidder med ham eller han næsten sover enten på armen/ barnevognen/ egen seng så vil han gerne drikke af den.

Skal han kun have to lure i løbet af dagen og skal de om aften kunne holde sig vågen helt fra kl 15:30/16 til 20/21?- hvis vi putter ham tidligere end kl 20 rykker han hele tidsplanen en time og står op kl 5:30- og jeg har stadigvæk udfordringen at han skal holde sig vågen i et langt træk om aften. ( jeg har glemt hvordan det var med de andre🙈).

Hvad med hans mad / mælk indtag er det ok eller skal vi stoppe med at tilbyde ham mælken kl ca 2/3 stykker om natten og igen kl ca 5/6?

På forhånd tak for din hjælp og en god brevkasse

Med venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder