Johannesbrødkernemel og mad til præmature

26. juli 2017

Alder:
4 mdr.

Johannesbrødkernemel og mad til præmature

Kære Helen,

Tusind tak for en fantastisk brevkasse, som jeg har flittigt har søgt råd hos med begge vores drenge.

Lige lidt baggrundsviden inden jeg stiller mine spørgsmål. Jeg er mor til to dejlige drenge, som begge er født for tidligt. Lucas på 4,5 år født 30+0 og Luis på 4 måneder (korrigeret knap 2 måneder) født i uge 29+5. De er begge sunde og raske med et relativt ukompliceret forløb på neonatalafdelingen med i bagagen.

Mit første spørgsmål handler om Luis, som er født 26. Marts i år. Luis er, ligesom storebror, en storgylper. Han gylper i kaskader i op til 2 timer efter et måltid. Det skyldes sandsynligvis en umoden lukkemuskel, idet han er i fin trivsel og tager på som han skal. Så vi vores vaskemaskine kører i døgndrift, og vi bøvser ham konsekvent kun af stående på et gulv som efterfølgende kan vaskes. Selvom gylpen givetvis skaber en snert af bekymring fordi "portionerne" ser så store ud, når de kommer op i store skyller, så er vi dog alligevel rimelig rolige omkring det, fordi vi fra strorebror ved, at han nok skal vokse sig fra det.

Luis får flaske udelukkende med min udmalkede mælk og spiser alt mellem 60-120 ml. pr. Måltid ca. 8-9 gange i døgnet.

Johannesbrødkernemel
Jeg har læst mig til, at Johannesbrødkernemel skulle kunne "jævne" eller tykne mælken nede i maven og derved mindske tilbageløbet. Hvad ...

Annonce

... er dine erfaringer med dette? Hvor gammel skal L være for at vi evt. kan begynde at tilføre det til mælken i hans flasker? Kan vi stadigvæk gøre det selvom han får MM og ikke MME? Og hvordan tilbereder vi det i så fald smartest muligt?

Som det er nu klargører vi flasker til ca. et døgn af gangen. Jeg har en lille bekymring i forhold til dette som vedrører fordøjelsen. For jeg går ud fra, at det gør mælken lidt sværere at fordøje, og at det derfor kan give maveproblemer - eller er den antagelse forkert? L får i øjeblikket 1,5 g. Movicol morgen og aften for at holde maven i gang. Det har han fået siden har var få uger gammel, fordi han indtil termin fik NAN's FM85 tilført i mælken for at hjælpe til en god vægtstigning.

Opstart på grød
Jeg har siden storebror glemt helt hvordan og hvornår vi opstartede grød. Med ham gik opstarten ret gnidningsfrit. Jeg ved, at tommelfingerreglen er fødselsdato + halvdelen af den tid de er født for tidligt men dog senest 6 måneder efter fødsel. Er det disse retningslinier vi bør følge? Jeg har svært ved at forstå, hvorfor man ikke blot skal følge terminsdatoen + 4-6 måneder. Kan du forklare mig, hvorfor det forholder sig anderledes? Jeg går ud fra, at det findes noget evidens for, hvorfor det er bedst at starte tidligere?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

De bedste sommerhilsner fra
Mette-My

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder