Brev:
Johannesbrødkernemel og mad til præmature
26. juli 2017
Alder:
4 mdr.
Johannesbrødkernemel og mad til præmature
Kære Helen,
Tusind tak for en fantastisk brevkasse, som jeg har flittigt har søgt råd hos med begge vores drenge.
Lige lidt baggrundsviden inden jeg stiller mine spørgsmål. Jeg er mor til to dejlige drenge, som begge er født for tidligt. Lucas på 4,5 år født 30+0 og Luis på 4 måneder (korrigeret knap 2 måneder) født i uge 29+5. De er begge sunde og raske med et relativt ukompliceret forløb på neonatalafdelingen med i bagagen.
Mit første spørgsmål handler om Luis, som er født 26. Marts i år. Luis er, ligesom storebror, en storgylper. Han gylper i kaskader i op til 2 timer efter et måltid. Det skyldes sandsynligvis en umoden lukkemuskel, idet han er i fin trivsel og tager på som han skal. Så vi vores vaskemaskine kører i døgndrift, og vi bøvser ham konsekvent kun af stående på et gulv som efterfølgende kan vaskes. Selvom gylpen givetvis skaber en snert af bekymring fordi "portionerne" ser så store ud, når de kommer op i store skyller, så er vi dog alligevel rimelig rolige omkring det, fordi vi fra strorebror ved, at han nok skal vokse sig fra det.
Luis får flaske udelukkende med min udmalkede mælk og spiser alt mellem 60-120 ml. pr. Måltid ca. 8-9 gange i døgnet.
Johannesbrødkernemel
Jeg har læst mig til, at Johannesbrødkernemel skulle kunne "jævne" eller tykne mælken nede i maven og derved mindske tilbageløbet. Hvad er dine erfaringer med dette? Hvor gammel skal L være for at vi evt. kan begynde at tilføre det til mælken i hans flasker? Kan vi stadigvæk gøre det selvom han får MM og ikke MME? Og hvordan tilbereder vi det i så fald smartest muligt?
Som det er nu klargører vi flasker til ca. et døgn af gangen. Jeg har en lille bekymring i forhold til dette som vedrører fordøjelsen. For jeg går ud fra, at det gør mælken lidt sværere at fordøje, og at det derfor kan give maveproblemer - eller er den antagelse forkert? L får i øjeblikket 1,5 g. Movicol morgen og aften for at holde maven i gang. Det har han fået siden har var få uger gammel, fordi han indtil termin fik NAN's FM85 tilført i mælken for at hjælpe til en god vægtstigning.
Opstart på grød
Jeg har siden storebror glemt helt hvordan og hvornår vi opstartede grød. Med ham gik opstarten ret gnidningsfrit. Jeg ved, at tommelfingerreglen er fødselsdato + halvdelen af den tid de er født for tidligt men dog senest 6 måneder efter fødsel. Er det disse retningslinier vi bør følge? Jeg har svært ved at forstå, hvorfor man ikke blot skal følge terminsdatoen + 4-6 måneder. Kan du forklare mig, hvorfor det forholder sig anderledes? Jeg går ud fra, at det findes noget evidens for, hvorfor det er bedst at starte tidligere?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
De bedste sommerhilsner fra
Mette-My