Brev:
Dagsrytme og rutiner
24. juli 2017
Alder:
8 mdr.
Dagsrytme og rutiner
Kære Helen,
Jeg vil gerne have dit forslag for en god dagsrytme for min søn på 8 måneder (6,5 mrd korrigeret)
Han har svært ved at sove om dagen, og har hele hans liv haft brug for mange lure i løbet af dagen. Nu ligger vi på 4 i gennemsnit - ca. 45 min pr lur. Jeg ved at hab burde sove mere pr. lur men han vågner og er ikke til at få til at sove videre (vi har prøvet ALT)
Han sover sine lure i sin barnevogn med mindre at det regner, så sover han inde i sin seng.
Han er altspisende men er på det sidste blevet med selektiv på hvornår han vil spise. Han spiser selv samtidig med at jeg giver ham fx rugbrødshapsere. Han er svær at få til at tage mere end 50-60 ml pr. flaske.
Han er en bestemt herre og bliver nogle gange meget vred. Men han er også en lille spasmager med stor smil og grin.
Han har tidligere sovet igennem men dette har ændret sig de sidste 1,5/2 måneder. Ligeledes det med spisningen, som tidligere også var nemt.
Han følger fint med sin faktiske alder bortset fra han ikke vender sig (han kan godt, men bliver frustreret over det og gider derfor ikke). Han er ikke meget for at ligge på maven, men vi øver hver dag, og det gpr fremad.
Han elsker at sidde og lege og kan nu underholde sig selv mens jeg fx ordner barnevogn og rydder op efter mad.
Vi er lige flyttet og skal til at finde en ny rytme, det nye sted (dvs jeg synes aldrig der har været en god rytme) Hver gang jeg har forsøgt med en plan for dagen, lykkes det ikke. Særligt fordi hans lure er så uforudsigelige og hans humør derfor svinger.
Vores dag ser ca. sådan her ud nu:
Kl. 6 - op. Han får ny ble, leger mens jeg laver havregrød. Spiser grød, men i øjeblikket er det meget svært at få han til at spise.
Han leger mens jeg ordner og vi går en god tur med barnevognen, hvor hab sidder op og kigger til han er godt træt. Spiser ca. 60 ml mens han lægger ned. (Han bliver tilbudt 120 ml)
Kl. 8 - 1. lur. Sover ca. 45 min.
Kommer op og bliver skiftet. Spiser 1 skive rugbrød med pålæg og gnavegrønt.
Bliver ordnet og får nattøj af og tøj på.
Leger og træner at ligge på maven.
Kl. 10/10:30 - 2. lur. Sover ca. 45 min. Bliver tilbudt mælk, men spiser igen kun ca. 60 ml.
Herefter synes jeg at dagen er et stort kaos af fejlfinderi og kaoskontrol. Han sover igennemsnit 4 lure om dagen. Han bliver træt og utidig.
Vi prøver at spise sammen kl. 17/17:30 og putte han omkring kl. 19/19:30, men det er megasvært og han græder.
Jeg vil rigtigt gerne gå en lang rask tur med ham i Baby Joggeren senere på dagen.
Umiddelbart tænker jeg, at han er i en form for sindsyg kombi af tigerspring, 8 mrds søvnballade og uro pga flytning, som har trukket tænder ud.
Generelt er jeg af den overbevisning, at han skal sove, når han er træt, men jeg ville så gerne have en mere ensartet og forudsigeli hverdag.
Jeg håber du kan komme med et forslag for en dagsrytme, som vi kan afprøve og tilpasse...dog er det vigtigt for mig, at den tager ugangpunkt i de ca. 4 lure, da det er der han er nu.
Med venlig hilsen
Mette