Dagsrytme og rutiner

24. juli 2017

Alder:
8 mdr.

Dagsrytme og rutiner

Kære Helen,

Jeg vil gerne have dit forslag for en god dagsrytme for min søn på 8 måneder (6,5 mrd korrigeret)

Han har svært ved at sove om dagen, og har hele hans liv haft brug for mange lure i løbet af dagen. Nu ligger vi på 4 i gennemsnit - ca. 45 min pr lur. Jeg ved at hab burde sove mere pr. lur men han vågner og er ikke til at få til at sove videre (vi har prøvet ALT)

Han sover sine lure i sin barnevogn med mindre at det regner, så sover han inde i sin seng.

Han er altspisende men er på det sidste blevet med selektiv på hvornår han vil spise. Han spiser selv samtidig med at jeg giver ham fx rugbrødshapsere. Han er svær at få til at tage mere end 50-60 ml pr. flaske.

Han er en bestemt herre og bliver nogle gange meget vred. Men han er også en lille spasmager med stor smil og grin.

Han har tidligere sovet igennem men dette har ændret sig de sidste 1,5/2 måneder. Ligeledes det med spisningen, som tidligere også var nemt.

Han følger fint med sin faktiske alder bortset fra han ikke vender sig (han kan godt, men bliver frustreret over det og gider derfor ikke). Han er ikke meget for at ligge på maven, men vi øver hver dag, og det gpr fremad.

Han elsker at sidde og lege og kan nu underholde sig selv mens jeg fx ordner barnevogn og rydder op efter mad.

Vi er lige flyttet og skal til at finde en ny rytme, det nye sted (dvs jeg synes aldrig der har været en god rytme) Hver gang jeg har forsøgt med en plan for dagen, lykkes det ikke. Særligt fordi hans lure er så uforudsigelige og ...

Annonce

... hans humør derfor svinger.

Vores dag ser ca. sådan her ud nu:

Kl. 6 - op. Han får ny ble, leger mens jeg laver havregrød. Spiser grød, men i øjeblikket er det meget svært at få han til at spise.

Han leger mens jeg ordner og vi går en god tur med barnevognen, hvor hab sidder op og kigger til han er godt træt. Spiser ca. 60 ml mens han lægger ned. (Han bliver tilbudt 120 ml)

Kl. 8 - 1. lur. Sover ca. 45 min.

Kommer op og bliver skiftet. Spiser 1 skive rugbrød med pålæg og gnavegrønt.
Bliver ordnet og får nattøj af og tøj på.

Leger og træner at ligge på maven.

Kl. 10/10:30 - 2. lur. Sover ca. 45 min. Bliver tilbudt mælk, men spiser igen kun ca. 60 ml.

Herefter synes jeg at dagen er et stort kaos af fejlfinderi og kaoskontrol. Han sover igennemsnit 4 lure om dagen. Han bliver træt og utidig.

Vi prøver at spise sammen kl. 17/17:30 og putte han omkring kl. 19/19:30, men det er megasvært og han græder.

Jeg vil rigtigt gerne gå en lang rask tur med ham i Baby Joggeren senere på dagen.

Umiddelbart tænker jeg, at han er i en form for sindsyg kombi af tigerspring, 8 mrds søvnballade og uro pga flytning, som har trukket tænder ud.

Generelt er jeg af den overbevisning, at han skal sove, når han er træt, men jeg ville så gerne have en mere ensartet og forudsigeli hverdag.

Jeg håber du kan komme med et forslag for en dagsrytme, som vi kan afprøve og tilpasse...dog er det vigtigt for mig, at den tager ugangpunkt i de ca. 4 lure, da det er der han er nu.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to