En masse spørgsmål om mad - 15 mdr.

10. maj 2017

Alder:
15 mdr.

En masse spørgsmål om mad - 15 mdr.

Hej Helen,

Jeg har en masse spørgsmål angående kost :)

Lille Hugo er nu 15 måneder og der er en del ting jeg på daglig basis bliver i tvivl om.

Det første er hvornår han kan få mere bastant kød som fx kyllingebryst, flæskesteg, bøf, hamburgerryg og lignende. Jeg tænker, at det er svært for ham at tygge, og er bekymret for, at han får det galt i halsen.

Jeg er også i tvivl om, om det er okay, at han får færdigprodukter. Her tænker jeg på færdigkøbt æggesalat, skinkesalat, færdiglavede fiskedrikadeller og lignende? Vi arbejder begge skiftehold og det er lidt vanskeligt altid at få tid nok. Men hvis dette ikke er okay, vil vi selvfølgelig prioritere det mere. Skal man stadig tænke mere hans saltindtag end man gør til voksne? For meget salt er jo aldrig godt :)

Kan han få for mange mælkeprodukter? Han er både glad for den leende ko, ostehaps, hytteost, A38 og mælk. Han får selvfølgelig ikke det hele på én gang ;) Men kan han få for meget? Er hytteost ok?

Kan han få for mange jordbær?

Hvor meget frugt må han få?

Er det ok at bruge færdigkøbt æblemos og blande det i havregrøden?

Kan han klare skorper på fx bondebrød (jeg er meget forsigtig :) )

Lige nu får han havregrød om morgenen. Han vågner ...

Annonce

... ofte klokken 8 og det er derfor sjældent nødvendigt med formiddagsmad. Også for at han skal have appetit til frokost :) Til middag får han rugbrød 1-2 stykker og en banan og fx en ostehaps.
Når han vågner fra lur får en en portion havregrød. Han får ofte også noget andet, men hvis han ikke 'fyldes efter' med havregrød er han simpelthen for sulten.
Til aften får han kød, grøntsager og kartofler/pasta. Han spiser godt af dette. Her om aftenen tilbyder jeg ham også grød umiddelbart efter, som han ofte spiser noget af, selvom han har spist meget af det andet og ikke vil have mere af dette. Han er færdig med at spise lidt over 19, så grøden kan næsten ikke gives meget senere end lige efter maden :)

Lyder dette ok? Altså at han får grød om eftermiddagen og efter aftensmaden? Det fungerer fint, men er usikker på om det er godt for ham? Han bliver bare ikke helt mæt nok, hvis jeg ikke 'fylder efter' med grød. Skal han vænnes af med dette?

Når han er forkølet (hvilket han har været konstant i et halvt år :) ) kaster han ofte slim op, tit i forbindelse med måltid. Han vil gerne spise videre bagefter :) Er det normalt?

En masse spørgsmål om mad. Jeg glæder mig til at få svar på det hele :)

Mange hilsner fra
Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor