Brev:
En masse spørgsmål om mad - 15 mdr.
10. maj 2017
Alder:
15 mdr.
En masse spørgsmål om mad - 15 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en masse spørgsmål angående kost :)
Lille Hugo er nu 15 måneder og der er en del ting jeg på daglig basis bliver i tvivl om.
Det første er hvornår han kan få mere bastant kød som fx kyllingebryst, flæskesteg, bøf, hamburgerryg og lignende. Jeg tænker, at det er svært for ham at tygge, og er bekymret for, at han får det galt i halsen.
Jeg er også i tvivl om, om det er okay, at han får færdigprodukter. Her tænker jeg på færdigkøbt æggesalat, skinkesalat, færdiglavede fiskedrikadeller og lignende? Vi arbejder begge skiftehold og det er lidt vanskeligt altid at få tid nok. Men hvis dette ikke er okay, vil vi selvfølgelig prioritere det mere. Skal man stadig tænke mere hans saltindtag end man gør til voksne? For meget salt er jo aldrig godt :)
Kan han få for mange mælkeprodukter? Han er både glad for den leende ko, ostehaps, hytteost, A38 og mælk. Han får selvfølgelig ikke det hele på én gang ;) Men kan han få for meget? Er hytteost ok?
Kan han få for mange jordbær?
Hvor meget frugt må han få?
Er det ok at bruge færdigkøbt æblemos og blande det i havregrøden?
Kan han klare skorper på fx bondebrød (jeg er meget forsigtig :) )
Lige nu får han havregrød om morgenen. Han vågner ofte klokken 8 og det er derfor sjældent nødvendigt med formiddagsmad. Også for at han skal have appetit til frokost :) Til middag får han rugbrød 1-2 stykker og en banan og fx en ostehaps.
Når han vågner fra lur får en en portion havregrød. Han får ofte også noget andet, men hvis han ikke 'fyldes efter' med havregrød er han simpelthen for sulten.
Til aften får han kød, grøntsager og kartofler/pasta. Han spiser godt af dette. Her om aftenen tilbyder jeg ham også grød umiddelbart efter, som han ofte spiser noget af, selvom han har spist meget af det andet og ikke vil have mere af dette. Han er færdig med at spise lidt over 19, så grøden kan næsten ikke gives meget senere end lige efter maden :)
Lyder dette ok? Altså at han får grød om eftermiddagen og efter aftensmaden? Det fungerer fint, men er usikker på om det er godt for ham? Han bliver bare ikke helt mæt nok, hvis jeg ikke 'fylder efter' med grød. Skal han vænnes af med dette?
Når han er forkølet (hvilket han har været konstant i et halvt år :) ) kaster han ofte slim op, tit i forbindelse med måltid. Han vil gerne spise videre bagefter :) Er det normalt?
En masse spørgsmål om mad. Jeg glæder mig til at få svar på det hele :)
Mange hilsner fra
Malene