Brev:
Skemad, vælling og søvn
8. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Skemad, vælling og søvn
Hej Helen,
Vi har en søn på 5 måneder, han har spist skemad i cirka en måned og får inden nat en flaske på omkring 100 ml MME, mens han ammes resten af dagen.
Vi har haft en del udfordringer med hans søvn og har i perioder været nede på at sov i 1.5 time ad gangen og skulle ammes for at komme videre i søvnen. Efter vi har givet ham flaske og holdt brystet lidt "tilbage", efter din anbefaling, er det gået rigtig godt og meget frem. Vi har haft to nætter hvor han slet ikke har spist fra kl. 20 til kl. 06, det var men nogle dejlige længe stræk af søvn og kun afbrudt af at han skulle have sin sut og vendes et par gange.
Men jeg er i tvivl om hvor hurtigt jeg må gå frem med skemaden, han er helt vild med det og spiser godt. Han får cirka 20 g grød (hirse, majs eller boghvede) blandet med 1 dl vand (+ fedtstof, MME og lidt frugtmos) til formiddag. Til aften får han en portion mos (typisk med kartofler som base) her får han 1/2 god kartoffel (ca. 75 g) og 1 gulerod (eller lign., igen med fedtstof, MME og frugtmos).
De to nætter hvor han sov uden mad, sagde han selv fra om aftenen til mos da han var mæt, men siden har han ikke gjort det selvom han tilbydes samme størrelse mos. Derfor tænker jeg på om jeg skal øge hans portionsstørrelse en smule til han siger nej igen? Hvor hurtigt kan man trappe op?
Jeg vil helst ikke give ham for meget grød da han i forvejen har lidt ondt i maven når der skal luft ud (vi forsøger os pt. med sveskemos).
Alternativt tænker jeg på om det kan være bedre at give ham en vælling i stedet for aftenflasken? Evt. en portion med godt med MME i.
Sidst tænker jeg også på om jeg skal holde brystet mere tilbage, da jeg jo ved han kan klare natten uden mad. Men han bliver meget ked af det når han vågner og efter et par forsøg med sut og "shhh"-lyde, et par vendninger så ender jeg med amning.
Med venlig hilsen
Kris