Dagsplan 7 måneder

30. april 2017

Alder:
7 mdr.

Dagsplan 7 måneder

Hej Helen,

Mange tak for dit sidste svar om vegetarisk mad og finger-mad. Jeg skriver igen ift. tilpasning af dagsplan til vores søn, der netop er blevet 7 mdr.

Jeg er glad for at vegetarisk mad kan bruges som alternativ til kød og fisk, da det bliver lettere i takt med at han spiser mere af vores kost. Jeg forestiller mig at give ham forskelligt kød og fiskepålæg til frokost, når han kan spise rugbrødshapsere, og så primært vegetarisk aftensmad, da det er vi selv spiser.

Det var lidt udfordrende at skrue op for den faste føde, men det går heldigvis godt nu. Han var pludselig ikke så interesseret i maden længere, og det blev ikke lettere af, at han selv ville styre skeen, selvom vi prøvede af aflede ham med agurker, brødskorper osv. Med det resultat, at maden røg alle andre steder hen end i munden på ham. Derudover havde han meget hård afføring selvom vi gav ham masser af vand at drikke, hvilket nok heller ikke har øget hans interesse. Men pludselig vendte han på en tallerken for en uges tid siden, og nu er han meget glad for at spise. Det går også meget bedre med afføringen, som nu er næsten daglig og mere ubesværet. Han spiser med stor iver alt, hvad der bliver serveret for ham, og han tager glædeligt imod nye smage, kød, fisk, og grovere konsistens i mosen. Han er glad for fingermad, vi giver ham kogte grøntsager, bagte rodfrugter, avocado, banan og brødskorper osv., og fordi han har to tænder får han faktisk spist en del af fingermaden. Det tænker jeg er fint med den alder han har nu (7 mdr.)?

Faktisk har han så meget appetit, at jeg er lidt i tvivl om jeg skal blive ved med at give ham mad, så længe han vil spise det, eller om jeg skal holde igen og kun give ham 1 dl til hvert måltid? Han kan sagtens spise en del mere.

Den lidt træge opstart betyder dog, at vi stadig knap er "i mål" med at implementere den plan, du sendte os, da vi ikke ville presse ham for meget før han viste mere interesse og før fordøjelsen var med. Det er lykkedes at skubbe hans rytme lidt, så han puttes kl. 18.30 og for det meste først vågner kl. 06. Han sover også en smule mere om dagen, ...

Annonce

... selvom middagslurren for det meste kun er 30 minutter. Vi har valgt at holde fast i den tidlige aftensmad, da han ikke får spist noget hvis han er for træt. Vi forsøger istedet at trække tiden efter aftensmaden og inden putniing med hygge, bog og nærhed.

Mit spørgsmål nu er om planen skal "opdateres" nu hvor han er blevet 7 måneder? Jeg tænker især om han skal blive ved med at få frugt til mellemmåltider, eller om han skal have brød eller andet? Jeg ved godt at amningen sen morgen skal udfases snart (tænker næste uge). Men skal vi erstatte den med noget andet - og hvis så, mere frugt? Det bliver nemt mange måltider hvis det er både kl 7, kl 8.30 og kl 10 så måske amningen bare kan udgå så han puttes kl 8-8.30? Han er tit meget træt der, så tror ikke vi kan skubbe den lur meget. Ligeledes skal amningen sen eftermiddag vel også erstattes af et mellemmåltid? Jeg skal have fat i din bog når vi kommer tilbage til Danmark, men indtil da håber jeg det er okay at jeg spørger her :-)

Lige nu ser dagen sådan ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre. Det lykkes som regel til kl 06.00, men han sover ofte lidt uroligt den sidste time.

Morgen 6.30-7: Frisk frugt i hånden, havregrød med lidt frugt i og vand af kop.

Sen morgen 8-8.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover typisk 1-1,5 time.

Formiddag 10: Brødskorpe eller frisk frugt i hånden, lidt frugtmos el avocadomos samt vand af kop, når han vågner.

Frokost 12: Brødskorper eller kogte grøntsager i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Tidlig eftermiddag 13-13.30: Ammes godt og puttes til middagslur. Sover oftest 1/2 time, nogle gange 1 time.

Sen eftermiddag 15-15.30: kortere amning - sover nogle gange en powernap, men oftest ikke.

Tidlig aften 17: Brødskorper eller kogte grøntsager i hånden, grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Aften 18.30: Ammes og puttes til natten

Sen aften 22-23: Får et godt drømmemåltid og sover videre

Nat 02-03: Ammes og sover videre. Prøver at gøre denne amning så kort som mulig efter dit råd, oftest er et par minutter nok.

På forhånd tak for dit svar :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland