Udfordringer med skemad - 7 mdr.

22. april 2017

Alder:
7 mdr.

Udfordringer med skemad - 7 mdr.

Kære Helen

Jeg har en datter på 7 måneder, som i en måned har fået skemad og "rigtig" mad. Hun har dog fra starten brokket sig meget under måltiderne og det har været svært, at få hende til at spise grød. Jeg har din bog om børn og mad og har brugt opskrifterne på grød og andet herfra.

Til morgenmad får hun havregrød med moset banan, men spiser typisk kun meget lidt før, hun afviser skeen og brokker sig højlydt. Derfor har hun de seneste dage fået en 1/3 Skive bondebrød med smør, små stykker æg og banan i hånden. Det går bedre med denne type mad. Det tager dog meget lang tid for hende at spise de små bider og efter en halv time bliver hun utålmodig, og vi må stoppe.

Til frokost prøver jeg også at få lidt grød i hende, men her gentager ovenstående sig. Hun får derfor samme mængde bondebrød med pålæg og agurk og ...

Annonce

... lignende i hånden.

Om eftermiddagen er hun heller ikke glad for frugtmos med ske, men vil gerne sidde og sutte på blød frugt.

Til aften går det lidt bedre med kartoffelmos med grøntsager og kødbolle og lidt sovs, men det er typisk også med megen brokkeri.

Jeg er lidt nervøs for, om hun efter ovenstående får mad nok mad og vil gerne kunne give hende grød for at mætte hende ordentligt. Hvad tænker, du om dette, og kan jeg gøre noget for at stoppe brokkeriet og få hende til at spise, hvad jeg serverer?

Jeg ammer hende typisk efter lur, venter en time, hvorefter hun får mad, og ammer hende igen inden lur, da hun ikke er glad for at drikke vand af kop, og jeg gerne vil sikre, at hun får væske nok. Har du evt. gode råd til at få hende til at drikke vand?

På forhånd tak for hjælpen😊

Bedste hilsner
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet