Brev:
Amning og kost 8 måneder
20. april 2017
Alder:
8 mdr.
Amning og kost 8 måneder
Kære Helen
Først og fremmest tak for en god brevkasse, - jeg læner mig meget op ad dine råd og måden du anskuer børn på :-)
Vi er en familie på 4, hvor storebror er seks år og lillebror lige er blevet 8 måneder.
Storebror har altid spist godt - åbnede fra første skefuld munden og spiste ALT.
Vi har derimod udfordringer med lillebrors mad. Han er en stor dreng og har gode elastikker. Han er glad og et udviklingsmæssigt, hvor han skal være. Han tumler rundt, og er på nippet til at kravle.Han er glad for at blive ammet og jeg har altid haft nok mælk til ham. Han har taget flot på efter alle besøg fra sundhedsplejersken.
Vi startede skemad, da han var 5 en halv måned ( efter en slem rs virus med indlæggelse ), og det tog ham lang tid at lære at spise rigtigt, - han skubbede i lang tid maden ud med tungen. Han var heller ikke særligt interesseret i skemaden og kunne ikke lide den,- var dog meget interesseret i vores mad og rakte ud efter den. I dag har han lært at spise rigtigt.
For en lille måned siden begyndte han dog at være lidt mere interesseret, og spiser nu på en god dag måske 5-7 skefulde ved hvert måltid, men altså ikke noget, som mætter ham, så jeg kan springe et ammemåltid over. Det er som om, at han heller ikke kan lide det, og vrænger tit med munden. Han er lidt gladere for frugtmos.
Vi har siden start forsøgt os med alverdens mos og grød i diverse farver osv. Men han er bare ikke vild med det. Lige nu er han mest glad for færdigretter! Og orker snart ikke at bikse flere måltider sammen.
Han er den sidste måned begyndt at vågne mere om natten, hvor han førhen blev ammet 24:00- 03:00 -06:00.
Dagen ser nogenlunde sådan ud:
6.30-7:00: Vågner
8:00: Tilbydes havregrød med vand. Her spiser han ca 5 skefulde og drikker vand. Er ikke særlig interesseret i maden.
9:30: Ammes og sover formiddagslur ( er efterhånden meget sulten og brokker sig ). Nogle gange falder han i søvn ved brystet andre gange i sengen. Han sover ca 1-1,5.
11.30-12:00: Tilbydes grøntsagsmos. Kan bedst lide færdigkøbte retter. Spiser som regel igen 5 teskefulde.
13:00: Ammes og sover ca 2-3 timer i barnevogn.
15-16:00: Ammes og vi henter storebror i SFO
17:30- 18:00: Tilbydes mos og frugtmos og spiser igen ca 5-7 skefulde.
19:00: Ammes
20:00: Ammes og puttes
22:00: vågner og bliver ammet
24:00: vågner og bliver ammet
02-03: vågner og bliver ammet
Umiddelbart ved vi godt, at den er gal med de mange amninger, men ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre! Han er vel sulten, da han ikke spiser nok om dagen?
Vi har prøvet at strække tiden før et måltid, men så er han for træt til at spise. Far har prøvet at give mad, vi har flyttet plads, tilbudt ham vand om natten, men intet har hjulpet os.
Bonusinfo:
Han tilbydes kun skemad, og altså ikke fingermad, da vi simpelthen er så bange for, at han får det galt i halsen. Ved den mindste lille grøntsagsklump hoster og hakker han. Ved godt, at du tilråder fingermad, men synes bare ikke, at han er klar.
Han har siden skemadstart kun afførring en gang om ugen (nogle gange længere ) som nu er mere grødet. Han generes ikke af det, og læge mener ikke det gør noget, så længe han ammes.
Håber, at du kan hjælpe os, da vi er ved at være godt trætte!
Kærlig hilsen
Anne