Amning og kost 8 måneder

20. april 2017

Alder:
8 mdr.

Amning og kost 8 måneder

Kære Helen

Først og fremmest tak for en god brevkasse, - jeg læner mig meget op ad dine råd og måden du anskuer børn på :-)

Vi er en familie på 4, hvor storebror er seks år og lillebror lige er blevet 8 måneder.

Storebror har altid spist godt - åbnede fra første skefuld munden og spiste ALT.

Vi har derimod udfordringer med lillebrors mad. Han er en stor dreng og har gode elastikker. Han er glad og et udviklingsmæssigt, hvor han skal være. Han tumler rundt, og er på nippet til at kravle.Han er glad for at blive ammet og jeg har altid haft nok mælk til ham. Han har taget flot på efter alle besøg fra sundhedsplejersken.

Vi startede skemad, da han var 5 en halv måned ( efter en slem rs virus med indlæggelse ), og det tog ham lang tid at lære at spise rigtigt, - han skubbede i lang tid maden ud med tungen. Han var heller ikke særligt interesseret i skemaden og kunne ikke lide den,- var dog meget interesseret i vores mad og rakte ud efter den. I dag har han lært at spise rigtigt.

For en lille måned siden begyndte han dog at være lidt mere interesseret, og spiser nu på en god dag måske 5-7 skefulde ved hvert måltid, men altså ikke noget, som mætter ham, så jeg kan springe et ammemåltid over. Det er som om, at han heller ikke kan lide det, og vrænger tit med munden. Han er lidt gladere for frugtmos.

Vi har siden start forsøgt os med alverdens mos og grød i diverse farver osv. Men han er bare ikke vild med det. Lige nu er han mest glad for færdigretter! Og orker snart ikke at bikse flere måltider sammen.

Han er den sidste måned begyndt at vågne mere om natten, hvor han førhen blev ammet 24:00- 03:00 ...

Annonce

Dagen ser nogenlunde sådan ud:

6.30-7:00: Vågner

8:00: Tilbydes havregrød med vand. Her spiser han ca 5 skefulde og drikker vand. Er ikke særlig interesseret i maden.

9:30: Ammes og sover formiddagslur ( er efterhånden meget sulten og brokker sig ). Nogle gange falder han i søvn ved brystet andre gange i sengen. Han sover ca 1-1,5.

11.30-12:00: Tilbydes grøntsagsmos. Kan bedst lide færdigkøbte retter. Spiser som regel igen 5 teskefulde.

13:00: Ammes og sover ca 2-3 timer i barnevogn.

15-16:00: Ammes og vi henter storebror i SFO

17:30- 18:00: Tilbydes mos og frugtmos og spiser igen ca 5-7 skefulde.

19:00: Ammes

20:00: Ammes og puttes

22:00: vågner og bliver ammet

24:00: vågner og bliver ammet

02-03: vågner og bliver ammet

Umiddelbart ved vi godt, at den er gal med de mange amninger, men ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre! Han er vel sulten, da han ikke spiser nok om dagen?

Vi har prøvet at strække tiden før et måltid, men så er han for træt til at spise. Far har prøvet at give mad, vi har flyttet plads, tilbudt ham vand om natten, men intet har hjulpet os.

Bonusinfo:

Han tilbydes kun skemad, og altså ikke fingermad, da vi simpelthen er så bange for, at han får det galt i halsen. Ved den mindste lille grøntsagsklump hoster og hakker han. Ved godt, at du tilråder fingermad, men synes bare ikke, at han er klar.

Han har siden skemadstart kun afførring en gang om ugen (nogle gange længere ) som nu er mere grødet. Han generes ikke af det, og læge mener ikke det gør noget, så længe han ammes.

Håber, at du kan hjælpe os, da vi er ved at være godt trætte!

Kærlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder