Madkonsistenser

25. januar 2017

Alder:
6 mdr.

Madkonsistenser

Kære Helen

Jeg er i et kæmpe dilemma.

Jeg er vildt bange for at Arthur skal få noget galt i halsen. Så bange at jeg ikke rigtig kan komme videre fra pureen. Og det der med at han skal sidde med noget mad i hånden selv, får mig helt til at panikke.

Han har fået grød og mos siden han var 4,5 måneder gammel og er nu rundet de 6 måneder.

Han er klar, ingen tvivl om det. Han putter alt i munden og bliver sur når jeg tager det fra ham. Uanset om det er legetøj eller koppen med vand eller skeen.
Jeg har forsøgt med de der majs snacks der smelter i munden. Han er ret vild med dem og jeg har en ...

Annonce

... puls på 200 og holder vejret når han sidder med det.
Så indtil videre får han kun grød, pureret grøntsagsmos og pureret frugt.

Han ammes stadig en del i løbet af dagen/natten, får lidt grød + frugtmos til morgenmad, grød til frokost, frugtmos til eftermiddag efter luren og grøntsagsmos til aftensmad.

De andre i mødregruppen giver både rugbrødsbjælker, brødskorper og agurkeringe, og det ligger så fjernt for mig at give Arthur det.
Jeg ved det er en hurdle jeg skal over, men hvordan, når jeg er så panisk angst for at han får det galt i halsen.

Håber du kan hjælpe mig videre.

Mange hilsner
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder