Brev:
Protesterer mod flasken
16. september 2016
Alder:
3 mdr.
Protesterer mod flasken
Kære Helen
Vores lille pige er nu blevet 3,5 mdr. Hun tager på og trives vel i den forstand.
Da jeg desværre er blevet ramt af en efterfødselsreaktion som mest udmønter sig i stress symptomer, så er min mand kommet hjem til barsel i 8 uger nu istedet for i sidste ende af barslen. Jeg er stadig på barsel og ikke sygemeldt. Stressen skyldes nok at jeg altid tilsidesætter egne behov fuldstændig og at jeg har svært ved ikke at have kontrol over hvad der skal ske.
Da min mand nu er hjemme, så sørger vi for at jeg komme ud af døren hvert fald et par til er om dagen, og det betyder at min mand skal give vores datter flaske. Noget om ikke er nyt, da han altid har deltaget ligeså aktivt når man var hjemme og givet flaske. Det er også min mand som datter vores datter om natten, da han er meget bedre til at blive forstyrret i sin nattesøvn endn jeg.
Efter han er kommet hjem er vores datter dog begyndt primært om dagen med at blive helt hysterisk omkring flasken når far giver den og det er lige meget om jeg er tilstede eller ej.
Det ender tit med at han enten må ligge hende på en pude og holde flasken eller nogen gange opgive. Har du nogen råd til hvad det kan skyldes og hvad vi kan gøre?
Derudover synes jeg at det er utrolig svært at få en rytme på vores datter og det er rigtig svært at få passet flaskerne ind så de passet nogenlunde med lure.
Min plan var egentlig en længere formiddagslur, længere middagslur og en kort powernap. Formiddagsluren er som regel den lur som vi er mest sikker på at vi kan hjælpe til et længere stræk på måske 1,5 t. Middagsluren bliver som regel kun 40 min og vi forsøger ihærdigt at forlænge den med det lykkes ikke særlig tit. Eftermiddagsluren svinger meget fra 40 min til nogen gange 1,5-2 timer men for det meste 40 min. Det vil sige at hun sover ikke mange timer om dagen og hendes længste søvnstræk ligger tidligst på dagen og varer måske til kl. 11. Hun sover højst 10 timer om natten. Jeg føler mig efterhånden på lidt bar bund for, hvordan jeg skal skabe en god dagsplan for hende.
Det ville være fint med så lidt søvn om dagen hvis hun var glad og tilfreds når hun er oppe. Det oplever jeg bare desværre ikke. Synes hun måske er glad og tilfreds i 30 min af de par timer hun er vågen og gladest om morgenen. Resten af tiden skifter hun humør konstant og ved slet ikke hvad jeg skal foretage mig med hende, så hun er tit rigtig meget på arm og vi går rundt og det er det eneste hun vil. Det betyder bare også at vi slet ikke får trænet nakke særlig meget, da hun ikke vil det og da hun bare bliver utilfreds.
Har du nogen gode råd? Forstår ikke hun bliver så utilfreds?
Hilsen