Vælling - hvornår?

11. marts 2016

Alder:
3 mdr.

Vælling - hvornår?

Hej Helen

Min datter på 3 1/2 mdr sover meget uroligt om natten. Hun trives generelt godt, får flaske og spiser mellem 150-200 ml om dagen og natten. Hun vejer ca 8 kg, og ifølge min ASAP skal hun ikke spise over 1000 ml om dagen. Hun spiser pt mellem 800-1050. Om dagen går der mellem 3,5-4,5 time imellem, men om natten spiser hun hver 3,5 time. Hun har afføring hver eller hver anden dag, og får movicol, det fungerer fint, og hun virker bestemt ikke generet.

Jeg hjælper med at stimulere hende fysisk og mentalt i løbet af dagen, så hun sover godt. Hun har vågentid på 2 timer, hvor vi pusler, leger, snakker, spiser og leger igen, inden hun puttes i barnevogn. Hun får tre lure i løbet af dagen: en formiddagslur omkring kl 8, hvor hun sover mellem 1,5-3,5 time, en middagslur omkring kl 13, hvor hun sover 1,5-2 timer og en powernap på ca 30 min, inden hun puttes til natten ...

Annonce

... mellem 19-20. Hun vågner kl 22 og får natflaske, og spiser igen omkring kl 2 eller 3, og vågner ca 5:30-6:00. Men om natten sover hun meget uroligt, taber sutten rigtig mange gange, og tit og ofte må vi tage hende op og visse hende i armene, får at hun så sover lidt igen. Dette har hun altid gjort. Nu, hvor hun snart er 4 mdr, over jeg kraftigt at forsøge at give hende vælling som natflaske i håb om, hun sover bedre.

Er dette en mulighed, eller er der andet du tænker vi kan gøre, for at hjælpe hende til at sove bedre om natten. Det skal lige tilføjes, at hun også sover meget urolig om dagen, hvor vi må være over hende konstant, for at holde hende sovende. Derfor også et behov for mere nattero for mor og far. Vi forventer bestemt ikke, at hun sover natten igennem, men bare sover bedre, således hun også er mere klar til dagen, der venter hende.

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin