Grød/mos og den samlede søvn

23. februar 2016

Alder:
4 mdr.

Grød/mos og den samlede søvn

Hej Helen

Tak for en god brevkasse. Det er meget inspirerende og lærerig læsning.
Jeg har et par spørgsmål vedr. det at sove og grød/mos. PS. Jeg har dine bøger, og de er læst (flere gange) - de er SÅ gode!

Vi er så heldige, at være beriget med vores lille Emma, som nu er blevet 4 måneder gammel. Hun er en pige der stortrives og vejer knap 8 kg.

Emma har i al sin levetid fået MME, og da hun fyldte 3,5 måned spiste hun omkring 12-1300 ml. MME dagligt, og i samråd med min sundhedsplejerske begynde jeg stille med smagsprøver af majsgrød - det var et hit, og Emma elsker sin majsrød til middag. Hun får omkring 1 dl. Jeg har forsøgt med smagsprøver af kartoffel og gulerodsmos, men det er endnu ikke en favorit, desværre. Så hvordan og hvad kan jeg give hende - jeg vil nemlig gerne give hende en portion grød/mos til aften også, men kan jeg godt servere samme type grød, som jeg gør til middag? Vi har forsøgt med majsgrød og risgrød, og begge er accepteret af den lille bestemte dame.

Efter vi er begyndt på grød er nætterne igen blevet bedre. Inden hun ramte de 12-1300 ml. MME sov hun rigtig godt om natten, men desværre blev hun SÅ sulten, at der igen skulle indføres en natflaske + flasker på 210 ML. hver 3. time dagligt. Grøden har hjulpet, og mætter hende meget bedre. Hun spiser ved siden af grøden nu 800-100 ML. MME, dog stadig en flaske om natten imellem kl. 03-06.

Hendes dagsrytme:
Vågner imellem 06-07.
Sover 30 minutter imellem kl. 08-09.
Formiddagsflaske.
Lur på 30 minutter imellem 11-12.
Grød imellem kl 12-13 og flaske imellem 13-14.
Eftermiddagslur på 30-45 minutter mellem 13.30-14.30
Eftermiddagsflaske.
Sen lur imellem 16.30-17.30 på 30 minutter max.
En lille flaske (her vil jeg gerne give lidt mos/grød)
Godnat-flaske imellem 19-20, og puttes derefter.
Nat-flaske mellem 03-06.

Dog er hun begyndt med en vane, tror ...

Annonce

... jeg. Flere gange, nogen gange op til 6-8 gange om natten, vil hun have sutten. Når hun får sutten, så sover hun videre... Kan jeg gøre noget her?

Jeg er ikke bekymret for, at Emma får den mængde søvn, som hun skal have. Men jeg tænker, at det ville være godt for hende, men én lidt længere lur om dagen. Jeg har forsøgt alt. Trille med barnevognen når hun vågner efter de 30 minutter også inden hun vågner. Sove sammen med hende, forskellige sovesteder osv. Hun ved, at i dagtimerne sover hun i barnevognen enten i udestuen eller helt ude, og om natten i tremmesengen. Hvad tænker du? Det har ikke været muligt med den lange lur, og Emma viser ingen tegn på, at mangle søvn i løbet af dagen.

Derudover... Emma’s søvn fra 05.30-06.30 er utrolig urolig, og kan næsten ikke betale sig. Hun møffer, sutter på fingre, drejer rundt i sengen osv, men alligevel foregår det med lukkede øjne. Jeg ville ønske, at jeg kunne flytte hendes sengetid, bare én time, så hun blev puttet kl. 20-21, i stedet for 19-20. Også håbe, at ”natflasken” som ofte er kl. 05, kunne flyttes til 06, men hvordan griber jeg det an? Jeg har læst din bog om børn og søvn, hvor du anbefaler, at man forsøger at flytte hver lur med 15 minutter. Jeg har forsøgt, men når Emma er træt, så er hun træt. Jeg har også forsøgt med badet, for at trække tiden - men det endte desværre med skrigeri.
Måske du har andre forslag?

Spørgsmålene samlet:
Hvordan kan jeg hjælpe Emma, så kartofler, gulerødder m.m. bliver et hit til aften? Kan jeg evt. putte noget frugtmos i, så det bliver sødere?
Hvordan kan jeg flytte Emma's putte-tidspunkt, så hun ikke er død træt kl19-20 og FRISK kl. 05.
Burde jeg kæmpe mere for, at Emma får én lang lur dagligt? Hun "napper" jo kun, men sover flot og sammenhængende om natten.

Håber du kan hjælpe mig med ovenstående søvn-udfordringer og grød/mos-udfordringen :-)

Hilsen Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor