Opstart skemad 5½ måned

19. november 2015

Alder:
5 mdr.

Opstart skemad 5½ måned

Kære Helen

Jeg er lige begyndt at give min søn på 5½ måned lidt skemad. Det går sådan set rigtigt fint. Han er meget interesseret i maden - åbner munden for skeen og synker maden. Efter et par skefulde bliver han dog lidt sur og utålmodig og vrider sig og gider ikke rigtig spise mere. Så stopper jeg madingen og giver ham bryst istedet.

Jeg ammer ham ca. hver 2-3 time og giver nu små smagsprøver af skemaden 1-2 gange om dagen inden en amning. Jeg følger opskrifterne for grød og mos i sundhedsstyrelsen pjece om mad til spædbørn og småbørn fra 2015.

Det er jo en helt nyt for os at han skal til at spise skemad, så jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe os med:

1) Hvor længe kan jeg regne med at der går før han er klar til at spise et helt måltid skemad? Lige nu er der ...

Annonce

... jo kun tale om smagsprøver.

2) Jeg skal ved altid tilbyde vand til skemaden? Hvordan gør jeg det nemmest her i starten? Jeg prøvede med en lille tynd espressokop, men synes det er lidt svært at styre og er bange for at han får det galt i halsen. Han har aldrig drukket af en sutteflaske før, så det er måske også lidt sent at introducere det nu?

3) Mht at undgå fejlsynkning er det så vigtigt at maden er fuldstændig pureret her i starten? Eller er det ok hvis der fx er småbitte klumper i grøntsagsmosen?

4) Når han er kommet igang med at spise et helt måltid skemad forestiller jeg mig at starte med at erstatte 2 amninger med skemad. Bør jeg altid tilbyde ham brystet efter skemaden for at sikre at han bliver mæt?

Det var alt for denne gang. På forhånd tak for din hjælp:-)

Hilsen Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor