Brev:
Opstart skemad 5½ måned
19. november 2015
Alder:
5 mdr.
Opstart skemad 5½ måned
Kære Helen
Jeg er lige begyndt at give min søn på 5½ måned lidt skemad. Det går sådan set rigtigt fint. Han er meget interesseret i maden - åbner munden for skeen og synker maden. Efter et par skefulde bliver han dog lidt sur og utålmodig og vrider sig og gider ikke rigtig spise mere. Så stopper jeg madingen og giver ham bryst istedet.
Jeg ammer ham ca. hver 2-3 time og giver nu små smagsprøver af skemaden 1-2 gange om dagen inden en amning. Jeg følger opskrifterne for grød og mos i sundhedsstyrelsen pjece om mad til spædbørn og småbørn fra 2015.
Det er jo en helt nyt for os at han skal til at spise skemad, så jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe os med:
1) Hvor længe kan jeg regne med at der går før han er klar til at spise et helt måltid skemad? Lige nu er der jo kun tale om smagsprøver.
2) Jeg skal ved altid tilbyde vand til skemaden? Hvordan gør jeg det nemmest her i starten? Jeg prøvede med en lille tynd espressokop, men synes det er lidt svært at styre og er bange for at han får det galt i halsen. Han har aldrig drukket af en sutteflaske før, så det er måske også lidt sent at introducere det nu?
3) Mht at undgå fejlsynkning er det så vigtigt at maden er fuldstændig pureret her i starten? Eller er det ok hvis der fx er småbitte klumper i grøntsagsmosen?
4) Når han er kommet igang med at spise et helt måltid skemad forestiller jeg mig at starte med at erstatte 2 amninger med skemad. Bør jeg altid tilbyde ham brystet efter skemaden for at sikre at han bliver mæt?
Det var alt for denne gang. På forhånd tak for din hjælp:-)
Hilsen Anne