Mad og søvn - 6 mdr.

24. oktober 2015

Alder:
6 mdr.

Mad og søvn - 6 mdr.

Hej Helen

Jeg skriver til dig, fordi jeg er så forvirret, ked af det og vildt meget i tvivl.

Jeg har en utrolig glad datter på 6 mdr. Hun græder næsten aldrig, og udvikler sig helt som hun skal.

Vi er bare rendt ind i total forvirring nu i forhold til mad og søvn.

Har altid haft svært ved at amme hende, men gør det fortsat da hun ikke vil have flaske. Hun er utrolig nysgerrig, og slipper gerne 3-5 gange på en amning for at se på mig eller verden.
Har snakket med egen sp, hun har forslået afskærmning, men den ligger hun også bare og kigger på, og vil tage fat i.

Hun har fået grød siden hun var 4 mdr. Hun har aldrig været fan af det, men det er gået bedre end det gør nu.

Hun vågner ca. hver anden time om natten og skal have mad.
Har lige downloadet afsnittet med Bertil som også spiser hver anden time om natten, og dette prøvede jeg i nat på min pige, hvilket gav rimelig god pote. Hun græd ikke, eller klynkede.
Jeg ammede hende også kl 23 og 24. Tror ikke hun var vågen da jeg ammede hende 24, er det, det du kalder drømmeamning? bare lige sådan så jeg er helt med. Fordi hun kan jo sagtens vågne om natten og aftenen uden at være sådan helt vågen, men bare vil have mad.

Nå men jeg er total i vildelse om hvordan og hvad med det mad der.

Hun er ikke en mega sulten pige, det har jeg ihvertfald ikke fornemmelsen af, men hun kan godt glæde sig til at få bryst, ved at smile og grine lidt inden. Det er bare ikke sket de sidste par dage, det er mere græd og vender sig væk.

Har kigget på dine dagsplaner for andre 6 mdr gamle børn, men ved ikke om det passer på Alma.

Dagsplan lige nu ...

Annonce

... ca.

07:00 vågner
07:30 -07:45 får lidt havregrød og vand i kop, vil ofte ikke spise det, men begynder bare at klynke når jeg sætter hende i stolen, og hun synes ikke det er dejligt at få mad. Hun virker mere træt, så jeg tænker om hun skal have det 07:15 i stedet?
08:00 Bryst og sover ca. 45 min
10:30-11:00 grønsagsmos og modermælk i kop, spiser næsten heller ikke noget hele, også mere ked af det end en god oplevelse.
13:00-13:30 ammes lidt, ofte svær at amme her, og puttes til middagslur
16:00 får lidt bryst
17:00 får bryst
18:00 grøntsagsmos - dette ender også ofte i ikke så meget grød, men dog ofte bedre oplevelser her.

20:00 Ammes fra et bryst og puttes til natten

22:30-23 Vågner og skal ammes

og så ca hver anden time herfra med amning.

Jeg er i tvivl om hun får nok mælk og mad i løbet af dagen.
Hvor meget mælk og mad skal hun have?, hvor meget forventes det at hun spiser af sin grød?
Hvor tit skal hun have mad?
Er det en god ide at spise sammen med hende ved hvert måltid?
Skal hun have noget af vores mad, samtidig med grøden når hun spiser?

Hvordan får vi begge en bedre oplevelse med maden?

Og ligeledes med søvnen, hvordan får jeg hende til at sove bedre end de 45 min? hun sover ved hver lur om dagen. Hun virker nemlig træt ofte efter hver lur, selvom jeg står og holder hende på maven, nusser hende mellem øjnene. Men skal jeg være mere konsekvent og se bruge den tid det tager på at få hende til at sove?

Håber du kan hjælpe mig, for føler mig ikke som en særlig god mor, og er bare ked af det, og det er så hårdt at det fylder 90% af mine tanker hele tiden.

Kærlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet