Godnatgrød 8 mdr

8. december 2014

Alder:
8 mdr.

Godnatgrød 8 mdr

Hej Helen

Vores søn bliver 8 måneder om et par dage. Han har en rigtig fin appetit og spiser rigtig meget forskellig mad. Han får forskellig grød - øllebrød, havregrød, hjemmelavet flerkornsgrød af forskellige kornsorter - kartoffelmos, grøntsagsmos, kød og fisk, frugtmos og frugt og grønt i stykker. Vi startede på små hapsere af bondebrød med leverpostej og smørbart fiskepålæg for en lille måned siden, og det klarer han rigtig fint.

Vi overvejer snart at introducere en godnatgrød. Hans dagsrytme følger din plan for 7 mdr i din bog om børn og mad. Dvs. han får flerkornsgrød, frugt og vand af kop kl. 16. Kl. 18 spiser vi aftensmad. Han får rugbrødshapsere (1/4-1/2 stykke bondebrød), grøntsagsmos, frugtmos og vand af kop (vi spiser selv rugbrød til aftensmad). Aftensmaden varer normalt til kl. 18.30. Derefter er der normalt brug for et bleskift, så han får samtidig nattøj på og børstet tænder. Bagefter leger og hygger vi. Omkring kl. 19-19.10 sætter vi os og læser i en bog sammen. Kl. 19.20 går jeg ind i soveværelset med ham og ammer. Det er dog ikke altid han vil have noget. Han puttes altid kl. 19.30.

Hvornår i løbet af vores aftenrutine vil du foreslå at vi giver godnatgrøden? Jeg tror ikke jeg vil kunne amme ham inden putning, hvis han også får grød. Er det ok? I forvejen afviser han ofte brystet på dette tidspunkt, men melder sig så sen aften. Han afviser også flaske ved putning. Jeg tror det er fordi det er så kort tid siden aftensmaden, men han er glad for grød, så jeg tror han vil ...

Annonce

... tage i mod det.

Jeg ammer normalt 3 gange i døgnet: tidlig morgen, en gang i løbet af dagen og så enten ved puttetid eller sen aften. Hvis vi er ude hele dagen (sker måske 2 gange i måneden), kan der godt gå en hel dag, hvor han ikke bliver ammet i løbet af dagen fordi han ikke vil.

Han ammes ikke på et fast tidspunkt om dagen, da han ikke er så nem at amme om dagen. Jeg tilbyder brystet 2-3 gange hver dag, indtil det lykkes at få ham til at spise. Nogle gange lykkes det når han vågner fra formiddagsluren, hvis han er vågnet tidligt. Nogle gange inden eftermiddagslur, omkring kl. 13.30, det er dog ikke så tit, og ellers når han vågner fra eftermiddagsluren. Jeg oplever det egentlig ikke som en kamp, selvom vi prøver så mange gange, og det tror jeg heller ikke han gør. Jeg knapper op, lægger ham til, han kigger og vender sig væk og så lukker vi igen. Hvis jeg derimod fortsætter med at prøve, bliver han gal så det gør jeg ikke mere. Bør jeg gøre mere for at han ammes på et fast tidspunkt? Jeg tror ikke det er anderledes med en flaske, men jeg tror godt jeg ville kunne få ham til at drikke MME på kop på et fast tidspunkt.

Nu hvor han bliver 8 måneder vil vi jf. din bog begynde at give en halv bolle som formiddags- og eftermiddagssnack. Kan vi bruge opskriften på havreboller som du har i afsnittet om børn på 9 mdr? Han er meget glad for sin eftermiddagsgrød, så jeg tror vi fortsætter med en lille portion grød sammen med bollen i stedet for frugtmos om eftermiddagen.

Mange hilsner
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre