Brev:
Godnatgrød 8 mdr
8. december 2014
Alder:
8 mdr.
Godnatgrød 8 mdr
Hej Helen
Vores søn bliver 8 måneder om et par dage. Han har en rigtig fin appetit og spiser rigtig meget forskellig mad. Han får forskellig grød - øllebrød, havregrød, hjemmelavet flerkornsgrød af forskellige kornsorter - kartoffelmos, grøntsagsmos, kød og fisk, frugtmos og frugt og grønt i stykker. Vi startede på små hapsere af bondebrød med leverpostej og smørbart fiskepålæg for en lille måned siden, og det klarer han rigtig fint.
Vi overvejer snart at introducere en godnatgrød. Hans dagsrytme følger din plan for 7 mdr i din bog om børn og mad. Dvs. han får flerkornsgrød, frugt og vand af kop kl. 16. Kl. 18 spiser vi aftensmad. Han får rugbrødshapsere (1/4-1/2 stykke bondebrød), grøntsagsmos, frugtmos og vand af kop (vi spiser selv rugbrød til aftensmad). Aftensmaden varer normalt til kl. 18.30. Derefter er der normalt brug for et bleskift, så han får samtidig nattøj på og børstet tænder. Bagefter leger og hygger vi. Omkring kl. 19-19.10 sætter vi os og læser i en bog sammen. Kl. 19.20 går jeg ind i soveværelset med ham og ammer. Det er dog ikke altid han vil have noget. Han puttes altid kl. 19.30.
Hvornår i løbet af vores aftenrutine vil du foreslå at vi giver godnatgrøden? Jeg tror ikke jeg vil kunne amme ham inden putning, hvis han også får grød. Er det ok? I forvejen afviser han ofte brystet på dette tidspunkt, men melder sig så sen aften. Han afviser også flaske ved putning. Jeg tror det er fordi det er så kort tid siden aftensmaden, men han er glad for grød, så jeg tror han vil tage i mod det.
Jeg ammer normalt 3 gange i døgnet: tidlig morgen, en gang i løbet af dagen og så enten ved puttetid eller sen aften. Hvis vi er ude hele dagen (sker måske 2 gange i måneden), kan der godt gå en hel dag, hvor han ikke bliver ammet i løbet af dagen fordi han ikke vil.
Han ammes ikke på et fast tidspunkt om dagen, da han ikke er så nem at amme om dagen. Jeg tilbyder brystet 2-3 gange hver dag, indtil det lykkes at få ham til at spise. Nogle gange lykkes det når han vågner fra formiddagsluren, hvis han er vågnet tidligt. Nogle gange inden eftermiddagslur, omkring kl. 13.30, det er dog ikke så tit, og ellers når han vågner fra eftermiddagsluren. Jeg oplever det egentlig ikke som en kamp, selvom vi prøver så mange gange, og det tror jeg heller ikke han gør. Jeg knapper op, lægger ham til, han kigger og vender sig væk og så lukker vi igen. Hvis jeg derimod fortsætter med at prøve, bliver han gal så det gør jeg ikke mere. Bør jeg gøre mere for at han ammes på et fast tidspunkt? Jeg tror ikke det er anderledes med en flaske, men jeg tror godt jeg ville kunne få ham til at drikke MME på kop på et fast tidspunkt.
Nu hvor han bliver 8 måneder vil vi jf. din bog begynde at give en halv bolle som formiddags- og eftermiddagssnack. Kan vi bruge opskriften på havreboller som du har i afsnittet om børn på 9 mdr? Han er meget glad for sin eftermiddagsgrød, så jeg tror vi fortsætter med en lille portion grød sammen med bollen i stedet for frugtmos om eftermiddagen.
Mange hilsner
Stine