Nægter kød og grøntsager. Og spørgsmål om tunpålæg

25. november 2014

Alder:
10 mdr.

Nægter kød og grøntsager. Og spørgsmål om tunpålæg

Hej Helen,

Jeg troede ikke jeg skulle skrive til dig IGEN ang. min datter og mad, men her er jeg igen, suk:)

Sagen er den, at hun er umulig at få til at spise kød og grøntsager. Det har vel stået på i.. Tja, ihvertfald den sidste måneds tid.

Hun har fået grøntsagsmos med kød i en eller anden form om aftenen og gladeligt spist det, uden de store problemer. Nu er det imidlertidigt blevet ret umuligt overhovedet at få hende til at spise mad om aftenen. Jeg har stået på tungen for at finde på nye ting, men hun nægter simpelthen og spytter alt jeg tilbyder hende ud og ser ud som om det smager virkelig grimt! Også ting hun før har spist helt uden problemer.

Hun nægter også at spise rugbrødshapser med nogen form for kødpålæg såsom fx leverpostej, kyllingepostej eller pålæg. Hun vil faktisk kun have smøreost og tunguf (som man køber på en tube) på sit brød. Og det er IKKE fordi jeg ikke har tilbudt hende andet! Jeg har prøvet ALT!

Det piner mig, at jeg simpelthen ikke kan lokke hende til at spise andet - Især fordi hendes ...

Annonce

... far er ekstremt kræsen og jeg det modsatte. Derfor har det betydet virkelig meget for mig ikke at få et kræsent barn - Og er det det hun er? Kræsen altså? Derudover er jeg lidt bekymret for om hun får for meget tun, når hun får det på sin mad hver dag - Jeg tænker i forhold til kviksølv.

Tilbage til aftensmaden; Jeg spiser sammen med hende, for at gøre det til en hyggelig oplevelse, lader hende sidde med mad i stykker selv (Det bliver most, kastet på gulvet, eller spyttet ud), ignoreret hende og tilbudt hende mad næsten uden at kigge på hende imens, lokket, opmuntret, ladet andre give hende mad, ladet hende sidde med skeen selv, men nej - Det er minimalt der ryger ind. Dog vil hun godt have rugbrødshapser( Så hun ER sulten), men det kan hun jo ikke leve af? I øvrigt nægter hun også grøntsagsmos/kød til frokost… Og færdiglavet grød og glasmad bliver også afvist…

Er det en fase? Hun spiser godt til morgen/frokost og får to flasker i døgnet, men det går mig virkelig på, at hun hverken får kød eller grøntsager!

Kærlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!