Mad med klumper.

28. april 2014

Alder:
7 mdr.

Mad med klumper.

Hej Helen.

Jeg har fået en datter den 18. september, og defor er hun nu 7 mdr. Men vi har et stort problem.

Nelli kaster op, hvis der er klumper i maden. Altså jeg snakker ikke kun gylp, det er regulær opkastningsrefleks der bliver aktiveret.

Hun spiser fint revne æbler og tygger også fint i gennemtørrede (tørrede i ovnen) rugbrødsstammer.

Men jeg prøver mig lidt frem med andre ting, såsom meget små stykker mørk rugbrød og bondebrød vædet godt op i mælk, men det er virkelig skidt. Banan og andre bløde frugter, som hun kunne mose med tungen har samme ...

Annonce

... effekt - opkast.
Hun spiser fint grød og mos. I hendes grød er jeg begyndt at gøre det mere klumpet, men hvis jeg gør det med grøntsagsmosen, så kaster hun op.

Med til historien er, at hun har været indlagt med RS-virus midt i sidste mdr. i 4 dage, og var syg ca. 3 uger med det, hvor vi var helt tilbage på flasken.

Hun er mit 3 barn, og jeg havde ikke den slags problemer med de to andre. Er det noget jeg skal bekymre mig om? Hvad gør jeg, for at gøre det bedre? Skal jeg lade være med at prøve til en tid eller?

Tak for dine altid gode svar.

Med venlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer