6 1/2 måned og meget småt spisende

18. oktober 2013

Alder:
6 mdr.

6 1/2 måned og meget småt spisende

Kære Helen.

Jeg har en søn på 29 uger og jeg har meget svært ved at få ham til at spise. Han virker simpelthen ikke sulten om dagen, det undrer mig og jeg kan ikke få vendt hans "maddøgn". Han virker til at få opfyldt sit madbehov om aftenen og natten.

Typisk døgn:

kl 01-02 spiser ca 210 ml mme

sover videre

kl 04.30 måske ydeligere 100 ml mme

kl 05.30-06 vågner (nægter at spise....)

kl 08.30 formiddagslur (vil stadig intet have)

sover ca 2-2,5 time

11.00 vågner (stadig intet.....)

12.30-13 spiser grød med frugtmos

13.30 powernap (det er sjældent jeg kan få hjulpet ham over i den dybe søvn, så hans eftermiddagslur er næsten ikke eksisterende i de her dage... Jeg tænker at det også hænger sammen med manglende mad....?)

Først ved 17-17.30 tiden kan jeg igen få ham til at spise, der får han grøntsagsmos og/eller hvad end vi spiser

19.30 mme 100-150 ml

23.00 mme 150-180 ml

Så spørgsmålet er nok nærmere hvordan jeg får vænnet ham af med så mange måltider om natten og får ham til at spise mere om dagen....

Jeg prøver for så vidt muligt ikke at ave planer ...

Annonce

... ud af huset så han får ro til både at spise og sove, jeg har prøvet at tilbyde ham både skemad og flasker dagen igennem men han nægter pure at have med det at gøre.

Mine eftermiddage kan godt være lidt svære. Vi har også en datter på 3 åt og 2 mdr. Jeg er meget alene med dem, da far rejser meget på job. I juli begyndte vi på en større ombygning af nyt hus i August startede vores datter i børnehave og i september flyttede vi til nyt hus. Så det har været en heftig sommer hvilket har gjort det meget svært for min datter at affinde sig med alle de omvæltninger. Dvs at jeg prøver at hente hende tidligt fra børnehave ca 14.30, så ikke hendes dag bliver for lang, men det gør så også at jeg har svært ved at give min søn ro om eftermiddagen til at koncentrere sig om at spise.

Genetelt virker min søn dog til at trives, han har altid været lille, men tager dog fint på, han er glad, grinende, nysgerrig og nem at putte.

Han har også lige fået sine første to tænder.

Jeg ser frem til at høre dit syn på det og forhåbentlig har du et par guldkorn til mig ;0)

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina