Brev:
Hvor meget mad skal en dreng på 10 mdr have?
9. juli 2004
Alder:
10 mdr.
Hvor meget mad skal en dreng på 10 mdr have?
Jeg har en dejlig nevø på 10 mdr. som er både stor og mangler ikke noget. Men jeg bliver nu i tvivl om han får nok næring på daglig basis, efter at se en "liste" over hans måltider.
Jeg skal passe ham for første gang en hel dag og ser at han kun får 2 normale måltider plus 1 mellemmåltid om dagen. Han vågner kl. 7-7.30. Morgenmaden er 200 ml. modermælkserstatning - derefter får han først mad igen kl. 11.30, bestående af rugbrød. Hans eftermiddagsmad er en figensstang og en banan og lidt vand. Først når kl. er 19.30 får han aftensmad.
Jeg har selv to piger i alderen 6 og 2, og denne mængde mad virker på mig som alt for lille. Generelt virker han rimelig tilfreds - siger moderen, men når han er hos os, sluger han gerne en bagatel eller andet, der bliver tilbudt - rækker GERNE efter det vi andre spiser osv.
Får han for lidt mad og hvis han gør, vil jeg jo gerne - lidt diskret - snakke med moderen om det. Hun er MEGET usikker på sin rolle, og virker til tider lidt "ikke oplyst" om forskellige ting og udviklingstrin. Dog tager hun meget gerne imod gode råd - nok mere fra mig, da vi næsten er jævnaldrende.
Men i dette tilfælde vil jeg helst ikke træde hende over tæerne uden grund. Dertil skal siges at han klatsover dagen igennem - 1-1,5 times lur ca. 3 gange, men er meget svær at lægge om aftenen.