Brev:
Mad til 5 mdr gammel pige
23. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Mad til 5 mdr gammel pige
Hej Helen
Jeg har prøvet at give min lille pige skemad fra 4 mdrs. alderen.
I lang, lang tid kunne hun intet lide. Men efter lang tid kan hun godt spise risgrød fra Nestle m banan smag. Og tilsat lidt frugtmos m. banan/fersken fra HIPP.
Jeg vil tro, hun spiser ca 1 dl til frokost samt drikker lidt vand af en kop til frokost. Hvor meget risgrød skal hun "op på" for at man kan kalde det en frokost (som kan gøre det ud for det modermælk hun fik før) er 1 dl nok eller skal hun spise mere. Nogle gange er hun sulten bagefter, så får hun modermælk eller modermælkserstatning...
Nu vil jeg gerne til at give mos af grøntsager. Men det synes jeg ikke jeg har meget held med. Jeg har givet hende hjemmelavet kartoffelmos med gulerødder, alm kartoffelmos (ren), kartoffelmos med broccoli...Pyhhha da hun ligner een der er ved at kaste op hver gang hun skal smage....;-) det bryder hun sig virkelig ikke om. Hun skærer grimasser og ser bedende på mig (som om hun siger kan jeg ikke få sveskemosen i stedet - det er også een ting hun kan lide) Hvordan ville du gribe aftensmaden an, hvor meget skal hun have af dette for at det kan kaldes et aftensmåltid? Skal hun have mælk til?
Et tredie spørgsmål: hvor meget frugtmos må jeg blande i risgrøden? Skal man passe på med at give dem for meget frugtmos?
Jeg arbejder mig hen i mod at få kosten til at se sådan ud for een dag:
Morgen bryst eller flaske
Formiddag bryst eller flaske
Frokost grød og evt. bryst el flaske
Eftermiddag bryst el flaske
Aften kartoffel/grøntsagsmos, måske med lidt frugtmos og evt. bryst/flaske
Sen aften 200 ml vælling
Nat bryst el flaske
Hvis jeg giver modermælkserstatning (hipp nr. 2 - er den god nok?!??!) hvor meget skal hun så have pr. dag?!?!? Hun vejer 8,1 kg.
Normalt siger man vel 1/6 af den samlede vægt. Men hvad så, hvis hun fx spiser 2 dl grød til frokost samt 2 del mos til aften, hvor meget skal mælkemængden så være?
Et andet spørgsmål: man siger, man skal rengøre sutten hver aften. Er det nok at hælde kogende vand fra kedlen over den? Eller skal den op i en gryde og ligge og koge 3 minutter?
Og til sidst:
Hvilken slags mos kan 5 mdrs babyer godt lide??
Hvordan ville en kostplan til en 5 mdr. baby se ud i din bog?
Hvor ofte ville du skifte imellem de forskellige retter?
Hvad har du erfaring med de godt kan lide?
Min pige kan lide risgrød m banan og så frugtmos. Hvad ville du servere for hende.
Hilsner
Lise