Mad til 5 mdr gammel pige

23. marts 2005

Alder:
5 mdr.

Mad til 5 mdr gammel pige

Hej Helen

Jeg har prøvet at give min lille pige skemad fra 4 mdrs. alderen.

I lang, lang tid kunne hun intet lide. Men efter lang tid kan hun godt spise risgrød fra Nestle m banan smag. Og tilsat lidt frugtmos m. banan/fersken fra HIPP.

Jeg vil tro, hun spiser ca 1 dl til frokost samt drikker lidt vand af en kop til frokost. Hvor meget risgrød skal hun "op på" for at man kan kalde det en frokost (som kan gøre det ud for det modermælk hun fik før) er 1 dl nok eller skal hun spise mere. Nogle gange er hun sulten bagefter, så får hun modermælk eller modermælkserstatning...

Nu vil jeg gerne til at give mos af grøntsager. Men det synes jeg ikke jeg har meget held med. Jeg har givet hende hjemmelavet kartoffelmos med gulerødder, alm kartoffelmos (ren), kartoffelmos med broccoli...Pyhhha da hun ligner een der er ved at kaste op hver gang hun skal smage....;-) det bryder hun sig virkelig ikke om. Hun skærer grimasser og ser bedende på mig (som om hun siger kan jeg ikke få sveskemosen i stedet - det er også een ting hun kan lide) Hvordan ville du gribe aftensmaden an, hvor meget skal hun have af dette for at det kan kaldes et aftensmåltid? Skal hun have mælk til?

Et tredie spørgsmål: hvor meget ...

Annonce

... frugtmos må jeg blande i risgrøden? Skal man passe på med at give dem for meget frugtmos?

Jeg arbejder mig hen i mod at få kosten til at se sådan ud for een dag:

Morgen bryst eller flaske
Formiddag bryst eller flaske
Frokost grød og evt. bryst el flaske
Eftermiddag bryst el flaske
Aften kartoffel/grøntsagsmos, måske med lidt frugtmos og evt. bryst/flaske
Sen aften 200 ml vælling
Nat bryst el flaske

Hvis jeg giver modermælkserstatning (hipp nr. 2 - er den god nok?!??!) hvor meget skal hun så have pr. dag?!?!? Hun vejer 8,1 kg.

Normalt siger man vel 1/6 af den samlede vægt. Men hvad så, hvis hun fx spiser 2 dl grød til frokost samt 2 del mos til aften, hvor meget skal mælkemængden så være?

Et andet spørgsmål: man siger, man skal rengøre sutten hver aften. Er det nok at hælde kogende vand fra kedlen over den? Eller skal den op i en gryde og ligge og koge 3 minutter?

Og til sidst:
Hvilken slags mos kan 5 mdrs babyer godt lide??
Hvordan ville en kostplan til en 5 mdr. baby se ud i din bog?
Hvor ofte ville du skifte imellem de forskellige retter?
Hvad har du erfaring med de godt kan lide?
Min pige kan lide risgrød m banan og så frugtmos. Hvad ville du servere for hende.

Hilsner
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene