Brev:
Dagsrytme og mad til dreng på 8 måneder
9. september 2012
Alder:
8 mdr.
Dagsrytme og mad til dreng på 8 måneder
Hej Helen
Nu er min dreng blevet 8 mdr., jeg er startet på job og min mand går hjemme indtil 1. Nov.
Min dreng (og familien i det hele taget) trives rigtig fint nu. Der er fin rytme, og alle virker til at have vænnet sig til en dagligdag med baby og udearbejdende mor. Han sover smukt om natten - ca. 20-5 uden opvågninger. Derudover er han sød og nem.
Jeg har et sprøgsmål til min søns kost og hans daglige lure. Jeg ville meget bede dig om at sende mig dit forslag til en dagsplan som passer til hans alder.
Pt. Virker det som om, han er i lidt af en overgangsperiode både fsva søvn og kost.
Pt. Ser det sådan ud:
Ca. 5: vågner og ammes fra begge sider, mend han slumrer lidt videre
Ca. 6/7: vi står på og pusler
Ca.: 7.30/8 : havregrød/speltgrød eller lign + vand af kop
Ca. 9/9.30: puttes til lur
Ca. 10/10.30: vågner og tilbydes vand. Pusles. Leger og aktiveres
Ca. 11: grøntsagsmos og vand på kop
Ca. 12.30/13: puttes til lur
Ca. 13.30: vågner, tilbydes vand, pusles, leger
Ca. 14: grød med frugtmos og vand
Ca. 16: puttes til lur
Ca. 17: vågne, skiftes og ammes fra begge sider, leger
Ca. 18: grøntsagsmos og vand
Ca. 19: pusles, bades og hygges med
Ca. 19.30/20 ammes fra begge sider og nusses og synges for og falder herefter selv i søvn i tremmeseng uden brok.
Fsva lure: I løbet af dagen er der lidt brok, når han puttes til lur i barnevogn på altanen, og han sover heller ikke så længe. Jeg tænker, at vi skal til at arbejde mod to lure i stedet for tre, i håb om, at han så måske vil sove lidt længere midt på dagen, hvor han ofte kun sover i en halv time - er der for tidligt at gå ned på to lure? Han virker til måske at kunne undvære sin eftermiddagslur, men jeg er lidt usikker på det. Hvis jeg skal ændrer på det, hvad foreslår du så jeg gør?
Fsva kost: jeg er i tvivl om, hvorvidt han får tilstrækkeligt med mælk? Han ammes kun tre omgange i løbet af et døgn, og han får ingen mælk udover det, da han pure nægter at drikke modermælserstatning uanset mærke og temperatur, uanset om det er færdiglavet eller på pulver. Han vil heller ikke drikke sødmælk... Til gengæld vil han MEGET gerne drikke vand, og af det drikker han rigeligt. Han går dog en smule mælk via den grød, som bliver lavet på pulver (semper) - der er der skummetmælkspulver og fløde tilsat. Indimellem hælder vi også lidt sødmælk eller erstatning i mosen.
Han spiser rigtig fint med god appetit. Stadig kun grød og mos - dog nu mindre findelt. Han har ingen tænder, så jeg ved ikke lige, hvornår jeg kan give ham fx rugbrød.
Jeg har en bog fra politiken, hvor der er opskrifter på fx tomatsovs og kødboller og spinat/majs pandekager til børn mellem 6-9 mdr. Det er ikke saltet mad, men der er andre krydderier i. Her er der jo heller ikke tale om mos eller findelt mad. Kan jeg virkelig give ham det nu, selvom han ikke har tænder, og stadig kæmper lidt med kartoffelmosen de dage, hvor jeg kun moser det med en gaffel.
Han trives i øvrigt fint. Er ca 79 lang og 8,9 kg. Han virker til at være godt med motorisk og mentalt. Han kravler næsten og sidder selv ude støtte - glemmer dog indimellem at holde balancen. Det eneste område han ikke er med på, er fsva tænder, som han som sagt ikke har endnu.
Jeg håber, du kan komme med gode råd.
Mange tak på forhånd.
De bedste hilsner
Fie