Dagsrytme og mad til dreng på 8 måneder

9. september 2012

Alder:
8 mdr.

Dagsrytme og mad til dreng på 8 måneder

Hej Helen

Nu er min dreng blevet 8 mdr., jeg er startet på job og min mand går hjemme indtil 1. Nov.

Min dreng (og familien i det hele taget) trives rigtig fint nu. Der er fin rytme, og alle virker til at have vænnet sig til en dagligdag med baby og udearbejdende mor. Han sover smukt om natten - ca. 20-5 uden opvågninger. Derudover er han sød og nem.

Jeg har et sprøgsmål til min søns kost og hans daglige lure. Jeg ville meget bede dig om at sende mig dit forslag til en dagsplan som passer til hans alder.

Pt. Virker det som om, han er i lidt af en overgangsperiode både fsva søvn og kost.

Pt. Ser det sådan ud:

Ca. 5: vågner og ammes fra begge sider, mend han slumrer lidt videre

Ca. 6/7: vi står på og pusler

Ca.: 7.30/8 : havregrød/speltgrød eller lign + vand af kop

Ca. 9/9.30: puttes til lur

Ca. 10/10.30: vågner og tilbydes vand. Pusles. Leger og aktiveres

Ca. 11: grøntsagsmos og vand på kop

Ca. 12.30/13: puttes til lur

Ca. 13.30: vågner, tilbydes vand, pusles, leger

Ca. 14: grød med frugtmos og vand

Ca. 16: puttes til lur

Ca. 17: vågne, skiftes og ammes fra begge sider, leger

Ca. 18: grøntsagsmos og vand

Ca. 19: pusles, bades og hygges med

Ca. 19.30/20 ammes fra begge sider og nusses og synges for og falder herefter selv i søvn i tremmeseng uden brok.

Fsva lure: I løbet af dagen er der lidt brok, når han puttes til lur i barnevogn på altanen, og han sover heller ikke så længe. Jeg tænker, at vi skal til at arbejde mod to lure i stedet for tre, i håb om, at han så måske vil sove lidt længere midt på dagen, hvor han ofte kun sover i en halv time - er der for tidligt at gå ned på to lure? ...

Annonce

... Han virker til måske at kunne undvære sin eftermiddagslur, men jeg er lidt usikker på det. Hvis jeg skal ændrer på det, hvad foreslår du så jeg gør?

Fsva kost: jeg er i tvivl om, hvorvidt han får tilstrækkeligt med mælk? Han ammes kun tre omgange i løbet af et døgn, og han får ingen mælk udover det, da han pure nægter at drikke modermælserstatning uanset mærke og temperatur, uanset om det er færdiglavet eller på pulver. Han vil heller ikke drikke sødmælk... Til gengæld vil han MEGET gerne drikke vand, og af det drikker han rigeligt. Han går dog en smule mælk via den grød, som bliver lavet på pulver (semper) - der er der skummetmælkspulver og fløde tilsat. Indimellem hælder vi også lidt sødmælk eller erstatning i mosen.

Han spiser rigtig fint med god appetit. Stadig kun grød og mos - dog nu mindre findelt. Han har ingen tænder, så jeg ved ikke lige, hvornår jeg kan give ham fx rugbrød.

Jeg har en bog fra politiken, hvor der er opskrifter på fx tomatsovs og kødboller og spinat/majs pandekager til børn mellem 6-9 mdr. Det er ikke saltet mad, men der er andre krydderier i. Her er der jo heller ikke tale om mos eller findelt mad. Kan jeg virkelig give ham det nu, selvom han ikke har tænder, og stadig kæmper lidt med kartoffelmosen de dage, hvor jeg kun moser det med en gaffel.

Han trives i øvrigt fint. Er ca 79 lang og 8,9 kg. Han virker til at være godt med motorisk og mentalt. Han kravler næsten og sidder selv ude støtte - glemmer dog indimellem at holde balancen. Det eneste område han ikke er med på, er fsva tænder, som han som sagt ikke har endnu.

Jeg håber, du kan komme med gode råd.

Mange tak på forhånd.

De bedste hilsner
Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far