Brev:
Modermælkserstatning efter 1 år?
13. september 2011
Alder:
11 mdr.
Modermælkserstatning efter 1 år?
Hej Helen
Det er begyndt at lade sig gøre at min mand kan putte vores datter vha. en sutteflaske. Så i stedet for at hun bliver ammet i søvn får hun en flaske (eller 2) med i seng og det er lykkedes flere gange den sidste uge, hvilket er helt fantastisk. Hun vågner stadig op og skal bøvse men den første gang kan han normalt få hende til at sove videre vha. flasken. Derefter må jeg på banen (der er jo også grænser for hvor meget væske vi kan fylde på hende).
Nå - mit spørgsmål går på flaskens indhold. Hun drikker 2-3dl mælk og indtil videre bruger vi modermælkserstatning (MME) da jeg er lidt forbeholden overfor komælk. Hun får letmælk til frokost i dagplejen (burde nok være sødmælk men de andre børn er >1år og får letmælk og dagplejeren mener at det er ok når hun er så tæt på 1 år) og vi har ikke set tegn på allergi, men ud fra det jeg har kunnet læse mig til er MME mere tilpasset et menneskebarn, så det er det vi bruger i grød og altså i sutteflasken hvor det jo oven i købet er en større mængde.
Det skal lige siges at hun stadig bliver ammet og at jeg gerne vil fortsætte med det ihf. til næste forår, men at det er for små mængder til at dække hendes væskebehov til natten.
Jeg går ud fra det er ok at begynde at bruge letmælk når hun er fyldt 1 år men hen hvad vil din anbefaling være ifht. hvor længe vi bruger MME i stedet for "rigtig" mælk?
På forhånd tak