Vil ikke spise fast føde - 8 mdr.

25. juni 2011

Alder:
8 mdr.

Vil ikke spise fast føde - 8 mdr.

Kære Helen

Min yngste datter Ida er 8 1/2 måned og vil ikke spise, og det er begyndt at blive en stor bekymring og frustration for mig. Ja, faktisk så stor frustration at jeg kan blive helt ked af det og til tider hidsig indeni når jeg ser hendes jævnaldrende æde kæmpe portioner grød og mos...

Jeg ammede hende i 5 måneder og gik derefter uden problemer over til flasker. Da hun aldrig har været god til at sove om natten forsøgte jeg mig allerede da hun blev fire måneder med grød, i håb om at hun ville elske det og kunne finde mere ro om natten.

Jeg forsøgte mig med hjemmelavet og købe-grød, med og uden frugt mos og fulgte alle retningslinierne om at blive ved med een slags i tre-fire dage og så prøve noget nyt. Indimellem holdt jeg nogle pauser på nogle dage/uger for så at forsøge igen. Senere forsøgte jeg at introducere mos med forskelligt indhold og konsistens. Indimellem har hun haft et par dage hist og her, hvor hun så åbner munden og spiser en bestemt slags mos - for så pludselig at nægte igen.

Vi har haft lidt held med en bestemt slags købe-havregrød fra Hipp, som hun så fik morgen og formiddag og så nægtede at spise noget andet resten af dagen.

Lige nu vil hun måske en ud af ti gange spise alm havregrød og en ud af ti gange spise noget købe-havregrød...

Mos, bondebrød med div. pålæg, yoghurt med frugtmos, vores alm. mad blendet, pastaskruer osv vil hun for det meste prøve, men efter to eller tre mundfulde giver hun sig til at skrige og vride sig i stolen.

Hun vil for det meste gerne have en halv krydderbolle og agurkestænger eller kogte grøntsager (brocolli buketter, blomkålsbuketter, grønne asparges osv osv) i hånden og sidde og lege med det - men jeg ved ikke hvor meget er kommer ind.

Hun vejer 8,6 kg og ligger derfor fint på sin kurve. Derfor er min sundhedsplejerske heller ikke nervøs for hende. Dog har hun rådet mig til at tage mælken fra hende fuldstændigt om dagen således at hun kun får en flaske om aftnen når hun skal puttes og igen en om natten. Begge store flasker med 210 - 240 ml.
Med til historien hører at Ida altid har ligget meget højt i kurverne og er faldet en del de sidste måneder. Men min sundhedsplejerske er som sagt ikke nervøs for hende.

Ida er en virkelig aktiv pige. Hun kravlede da hun var 7 mdr og nu vil hun helst stå op og holde fast i en bordkant eller lign. altid. Hun rejser sig selv op i sengen og alle tænkelige og utænkelige steder... Hun sover for det meste kun 3 lure af 25-30 min hver dag og ellers er hun 100% på og for det meste glad hvis hun har fuld attention og jeg ikke forsøger at bede hende om at sætte sig ned og spise... Jeg tror simpelthen det er for ...

Annonce

... stillesiddende for hende. Hun er stædig og VIL SELV alting og sidder og kigger med store øjne på sin storesøster Laura på 2 1/2 år som spæner rundt i haven.

Hun har aldrig haft faste rytmer... måske fordi mad-issuet altid har drillet, men sådan her kunne en dag se ud:

5.00 vågner og far står op med hende og tager hende med på en løbetur i løbevognen hvor hun falder i søvn mel 5.30 og 6.30 (vi kan ikke få hende til at sove videre i sengen selv om vi giver hende flaske - derfor denne løsning)

6.30 Morgengrød (havregrød og sødmælk i kop) Spiser for det meste lidt

8.30 LUR - ca 30 min

10.00 Tilbydes grød eller bolle med ost og frugt, vand af kop. Drikker meget vand, men vil sjældent spise noget rigtigt.

12.30 LUR - ca 30 - 45 min

13 - 14 Tilbydes mos, bondebrød, yoghurt og havregrød, kogte grøntsager... hun spiser sjældent noget rigtigt

15-16 LUR - 30 min

17.00 Tilbydes mos, havregrød... anything - spiser sjældent

17.30 Tilbydes vores mad både blended og fingernemme stykker på bordet foran hende. Leger lidt med det men spiser sjældent. Een gang har hun spist ris og boller i karry en een gang pasta kødsovs... men så ikke siden...

19.00 Puttes med flaske 210-240 ml

24.00 Vågner får flaske - nogen gange hele flasken og sover videre andre gange en halv flaske, hvorefter hun så vågner igen mel 1 og 3 og får resten.

Ofte er hun vågen i en times tid når hun får flasken om natten...

Jeg synes det er hårdt at se på at min datter stort set intet indtager i løbet af sådan en alm dag. Hun har nogle gevaldige tudeture indimellem - og jeg tolker det som sult... og jeg synes ofte jeg har en datter, som er for sulten til at sove og for træt til at spise... Dog har jeg indimellem kapituleret og stukket hende en flaske og så er det faktisk alligevel ikke altid hun har villet have den... Andre gange sluger hun den i store slurke...

Jeg får hende til at sove på vand om dagen og håber jo så på at hun så vil spise når hun vågner og er frisk... men det vil hun bare ikke.

Lang historie... her er mine spørgsmål.

1. Er der nogen ernæringsmæssig eller udviklingsmæssig risiko ved at hun spiser så lidt? Jeg tænker om jeg skulle tale med min læge om kosttilskud eller lign?

2. Er det forsvarligt at nægte hende mælk i løbet af dagen så hun går så mange timer uden af være mæt?

3. Kan hendes motoriske udvikling skygge for alt andet så hun ikke har plads mentalt til at koncentrere sig om at spise? Hun er heller ikke rigtig begyndt at sige noget endnu. Så min sundhedsplejerske har sendt os til en ørelæge for at tjekke om alt er ok.

4. Hvad tænker du ellers når du læser min historie?

De bedste hilsner
Idas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor