Døgnrytme når man er 6 måneder

3. september 2010

Alder:
6 mdr.

Døgnrytme når man er 6 måneder

Hej Helen.

Tusind tak for dine rigtig gode svar på vores tidligere breve. Det har hjulpet os rigtig meget;)

Spørgsmålet denne gang er ang. vores søn, der er 6 måneder om en uge. Han er en glad, smilende og veltilpas dreng, og vi har efterhånden fundet en nogenlunde fast rytme. Han har i nogle måneder nu sovet mellem 6-9 timer om natten, men i øjeblikket vågner han hver 3-4 time om aftenen og om natten. Skyldes det hans udvikling i øjeblikket? Eller får han måske for lidt eller forkert mad?

Han spiser godt i løbet af dagen, 150-200 ml MME pr. måltid (ca. hver 3-4 time). Hvor han forinden har fået lidt grød eller grøntsagsmos (kun grød og mos 3 gange i løbet af dagen). Dog er han ikke helt så pjattet med skemad. Men vi prøver at fortsætte. Han sidder i høj stol eller skråstol når han får skemad, og vi ...

Annonce

... opmuntrer ham ved at tale og smile til ham. Men det er ikke meget han gider spise. Vi har været i gang med skemad siden han var 4 mdr, men det fanger ikke rigtig hans interesse. Han er dog rigtig glad for at drikke vand af kop:)

Hans rytme nu er nogenlunde således:
Vågner ca. kl. 7 morgen og får flaske.
Formiddagslur kl. ca. kl. 9-9.30 og sover 1-2 timer
Frokost ca. kl 12: grød eller grøntsagsmos, vand af kop og flaske
Eftermiddagslur ca. kl. 14 og sover ca. 2 timer - måske 3 timer.
Ca. kl 17 får han flaske og grøntsagsmos når vi andre spiser kl. ca. 17.30-18.
Kl. ca. 20-21 får han vælling på flaske og puttes til natten.

Og i øjeblikket så vågner han så hver 3-4 time til det er morgen igen. Skal vi ændre noget i rytmen eller ang. maden og evt. hvilket og hvordan?

På forhånd tak.

Mange hilsner fra
N og L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder