Brev:
Kan man regne med måling af embryo?
22. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kan man regne med måling af embryo?
Kære Helen
Jeg er gravid, og er 8 uger + 3 dage henne, hvis man regner fra min sidste menstruations 1. dag, d. 23. februar. Min cyklus har dog været noget langtrukken, da der gik henholdsvis 42 og 35 dage mellem mine sidste 2 menstruationer. Jeg fik en spontan abort i december, så hele systemet har jo skullet igang igen.
I sidste uge (da jeg var 7 uger + 4 dage henne), blødte jeg lidt, og kom derfor, qua min historie, til scanning. Embryo lå korrekt i livmoderen og hjertet tikkede. Det var jo dejligt. Lægen målte det til 4 mm, og da jeg spurgte om det var en forventelig størrelse, sagde hun "Ja... det er nok lidt lille". Hun sagde derudover, at jeg jo skulle til scanning igen i uge 12, og så ville jeg kunne se mere. Jeg ved ikke om hun ville have kommenteret størrelsen, hvis jeg ikke selv havde spurgt.
Nu har jeg så selv set på statistikker over embryoer/fostres størrelse, og kan derudaf se, at 4 mm skulle svare til at jeg kun var i starten af 6. uge.
Nu kan jeg så ikke lade være med at blive rigtig nervøs. Da jeg aborterede i december, havde jeg forinden været til en privat scanning, hvor fosteret også var ca. 10 dage "for lille". Og det endte jo som bekendt med en abort. Dengang havde jeg absolut ingen graviditetssymptomer som f.eks. kvalme eller brystspændinger. Denne gang har jeg haft lidt kvalme den sidste uge, men det er aftaget nu.
Sidste gang var graviditeten ligesom lidt tid om at komme igang - jeg fik først positiv graviditetstest omkring den 39. dag, og det samme var gældende denne gang.
Hvad skal jeg tro - hvad vil du mene?
Med kærlig hilsen