Brev:
Abort
10. juni 2007
Alder:
0 mdr.
Abort
Hej Helen
Jeg skrev til dig i sidste uge om min uheldige oplevelse hos lægen, da jeg vidste jeg var gravid. Jeg spurgte dig om en GU undersøgelse kan være årsag til en abort.
Siden jeg har været hos lægen, har jeg blødt en lille smule. Men i torsdags blev det mere og mere rosa og jeg ringer til min lægen og får at vide det er normalt. Jeg havde ingen smerter!! Da jeg kommer hjem samme dag, havde jeg fået brev om at den celleprøve som lægen havde lavet ved livmoderhalsen, at der var noget som tyder på celleforandring.
Jeg blev meget ulykkelig og vidste ikke om hvad det betyder for graviditeten og jeg var helt slået ud.
Næste morgen ringer jeg så til lægen som afviser at se på mig med de blødninger og siger det skal jeg have en gynækolog til at kigge på. Så hun vil sende en henvisning og jeg vil blive kontakte af sygehuset.
Jeg tager på arbejde og løbet af dagen, bliver blødningerne værre og værre.
Det ender med at vi tager på skadestuen et sted og bliver afvist da de ikke har specialen. Vi kører videre til anden skadestuen med specialen og får at vide at vi skal ringe til vagtlægen for at blive sendt videre til den gynækolog. Vagtlægen afviser mig i telefonen og siger jeg skal gå hjem og bløde.
Jeg var helt kvæstet og opløst af gråd og fustration. Jeg begynder at abortere om aften og næste morgen også. Jeg er så mere fattet og ringer igen og taler med en ny vagtlæge som undrer sig over at jeg er blevet afvist og siger at jeg skal selvfølgelig undersøges og skal til ultralydsscanning mandag morgen. Han gav mig ret i mine fornemmelser med en abort men intet er 100 % sikkert.
Jeg har stadig ingen smerter og bløder ikke ret meget mere efter 24 timer. Der kom klumper ud, derfor er jeg ret sikker på at det er en abort.
Jeg har ret stort mistanke om at den GU hos egen læge er en del af årsagen til det her, da flere læger har undret sig over at man tager en celleprøve med mistanke om graviditet. Samtidig er jeg blevet meget stresset over resultatet af prøven og det kunne kroppen og fosteret ikke klare. Det er min overbevisning.
Så jeg vil bare dele min oplevelse med dig, selvom den ikke er positiv på nogen måde og så kan andre gravide måske drage erfaring af min historie om danske sundhedsvæsen og at de skal ikke finde sig i at blive afvist. Idet mindste var der en som kunne vejlede og rådgive mig og sige at jeg nok er ved at have en abort og hvad jeg skal gøre og være opmærksom på. Men det fik jeg først ved en ny vagtlæge dagen efter.
Når jeg har fundet ud af hvad den celleprøve går ud på og det er ordnet, forsøger vi igen da det gik rigtig stærkt med at blive gravid. Første gang vi prøver at planlægge og så er den der, så det er jo det positive i denne sag.
Med venlig hilsen MM