Terminsdato?

5. juni 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Terminsdato?

Hej Helen

Jeg har sidste Fredag været til gennemscanning og det var helt fantastisk at se sit lille bitte barn for allerførste gang! Det var vildt spændende og meget mystisk på én gang, og nu virker ventetiden meget længere:)

Hende, der scannede mig spurgte om min sidste menstruations første dag og regnede ud at jeg var 20 uger + 0 dage henne.
Det er den 3. terminsdato jeg har fået og de ligger alle tre meget tæt op ad hinanden.

Jeg bli´r nødt til at spørge dig om noget som jeg synes er lidt mærkeligt; da faren og jeg stort set ikke har set hinanden i december og første del af januar har der (desværre:) )kun været 2 dage, hvor undfangelsen kan være sket; midt i december eller sidst i januar. Jeg véd (fordi jeg er sådan én, der har alt skrevet op i et stort avanceret skema hi hi) at jeg har haft ægløsning dagen efter "den dag" midt i december!

Efterfølgende sku´ jeg ha´ haft min menstruation dagen før nytårsaften, men der kom bare et par dryp og lidt brunligt udflåd og ...

Annonce

... alting var lidt mystisk og et par dage forsinket. Det var først henad d. 10. januar at det faldt mig ind at jeg måske var blevet gravid.

Doktor og jordmoder beregner selvfølgelig min termin fra menstruationens første dag d. 2. januar og så er det jeg kommer til at tænke om jeg kan være enten 14 dage længere eller kortere henne end beregnet?

For det er vel også nødt til at hænge sammen med hvornår "der sker noget" hjemme hos mig?

Kan jeg ikke godt tillade mig at antage, at det er samlejet og ikke menstruationen, der hænger sammen med undfangelsen:)

Jeg læste i et blad for kommende forældre at når barnet er 38 uger gammelt, så er moderen 40 uger henne?!?! Så er jeg forvirret:) Hvad laver moren så i de første 14 dage?
Gu´ ve´ om skolens seksualundervisning bare er feset lige hen over hovedet på mig i virkeligheden:) :)

Jeg håber du vil hjælpe mig lidt, selvom baby nok er ligeglad med om jeg synes den skal komme 14 dage før eller efter terminen:)

Rigtig god sommer!
Sine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.