Brev:
Forsinket menstruation eller gravid?
29. januar 2007
Alder:
0 mdr.
Forsinket menstruation eller gravid?
Kære Helen
Min mand og jeg har de sidste 8 måneder, altså siden juni, forsøgt at få et barn efter at jeg har været på p-piller. Selv er jeg 21 år, og har mestret både uddannelse og fritidsarbejde, så fysikken er vel nogenlunde:)
Jeg har dog efter p-pillestoppet stadig lidt uregelmæssig menstruation, men det har de sidste måneder passet fint med gennemsnitligt 35 dage og aldrig været senere end 37 dage..
Så er det, at jeg har forsøgt nu for anden gang med ægløsningsteste.
Jeg startede med at tage den første pakke fra dag 16. (fra sidste menstruation) og blev ved indtil den tredje pakke blev taget hul på, men den forblev negativ? Det undrede mig, fordi jeg havde juleferie, og tænkte ikke nær så meget på det, som første gang vi forsøgte med ægløsningsteste, og der formåede det at ramme på dag 21, selvom jeg havde en travl december, som så mange andre sikkert:)
Så jeg undrede mig jo over det, men tænkte det måske var en ægløsningsfri periode eller at jeg måtte have gjort noget forkert, fordi den virkede jo som sagt ellers fint sidste gang jeg gjorde det. Men så lige som det skulle være min menstruationsperiode igen, dag. 35. får jeg en meget positiv ægløsningstest? Kan ægløsninger virkelig rykke sig med 14 dage, ligesom med en forsinket menstruation?
Jeg har hørt før, at en ægløsningstest ikke skal bruges som graviditetstest, men at den godt i visse tilfælde kan registrere en graviditet, men jeg lod mig teste dagen efter, og graviditetstesten var negativ ... øv øv...
Så er det at jeg begynder at undre mig, fordi nu er der gået mere end 7 uger siden min sidste menstruation, og jeg har den sidste uges tid døjet meget med hovedpine, træthed og svimmelhed, selvom jeg faktisk har haft tidlig vinterferie.
Jeg forsøgte igen idag at teste mig ved middagstid, men den svarer stadig negativ, og det er så her, jeg har virkelig brug for et svar, fordi hvis jeg havde ægløsning to uger senere end normalt, skal jeg så vente en ekstra uge med at lade mig teste?
Og hvis jeg nu venter en uge mere, altså så der er gået 8 uger siden sidste mens, bør jeg så tage en snak med min læge? Jeg har i denne uge oplevet smerter i maven, men intet der minder om optakt til en normal menstruation - mere som om at det er milde menstruationssmerter.
Jeg kan fortælle at de sidste par måneder, har jeg haft mange hormonelle forstyrrelser, hvor jeg pludselig oplevede at have kvalme, ømme bryster osv., men intet af det er sket i denne periode - måske fordi jeg har fokuseret mindre på det?? Eller er det fordi jeg måske er så heldig at være gravid?
Hilsen et lidt utålmodigt par.