Forsinket menstruation eller gravid?

29. januar 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Forsinket menstruation eller gravid?

Kære Helen

Min mand og jeg har de sidste 8 måneder, altså siden juni, forsøgt at få et barn efter at jeg har været på p-piller. Selv er jeg 21 år, og har mestret både uddannelse og fritidsarbejde, så fysikken er vel nogenlunde:)

Jeg har dog efter p-pillestoppet stadig lidt uregelmæssig menstruation, men det har de sidste måneder passet fint med gennemsnitligt 35 dage og aldrig været senere end 37 dage..
Så er det, at jeg har forsøgt nu for anden gang med ægløsningsteste.

Jeg startede med at tage den første pakke fra dag 16. (fra sidste menstruation) og blev ved indtil den tredje pakke blev taget hul på, men den forblev negativ? Det undrede mig, fordi jeg havde juleferie, og tænkte ikke nær så meget på det, som første gang vi forsøgte med ægløsningsteste, og der formåede det at ramme på dag 21, selvom jeg havde en travl december, som så mange andre sikkert:)

Så jeg undrede mig jo over det, men tænkte det måske var en ægløsningsfri periode eller at jeg måtte have gjort noget forkert, fordi den virkede jo som sagt ellers fint sidste gang jeg gjorde det. Men så lige som det skulle være min menstruationsperiode igen, dag. 35. får jeg en meget positiv ægløsningstest? Kan ægløsninger virkelig rykke sig med 14 dage, ligesom med en forsinket menstruation?

Jeg har hørt før, at ...

Annonce

... en ægløsningstest ikke skal bruges som graviditetstest, men at den godt i visse tilfælde kan registrere en graviditet, men jeg lod mig teste dagen efter, og graviditetstesten var negativ ... øv øv...

Så er det at jeg begynder at undre mig, fordi nu er der gået mere end 7 uger siden min sidste menstruation, og jeg har den sidste uges tid døjet meget med hovedpine, træthed og svimmelhed, selvom jeg faktisk har haft tidlig vinterferie.

Jeg forsøgte igen idag at teste mig ved middagstid, men den svarer stadig negativ, og det er så her, jeg har virkelig brug for et svar, fordi hvis jeg havde ægløsning to uger senere end normalt, skal jeg så vente en ekstra uge med at lade mig teste?

Og hvis jeg nu venter en uge mere, altså så der er gået 8 uger siden sidste mens, bør jeg så tage en snak med min læge? Jeg har i denne uge oplevet smerter i maven, men intet der minder om optakt til en normal menstruation - mere som om at det er milde menstruationssmerter.

Jeg kan fortælle at de sidste par måneder, har jeg haft mange hormonelle forstyrrelser, hvor jeg pludselig oplevede at have kvalme, ømme bryster osv., men intet af det er sket i denne periode - måske fordi jeg har fokuseret mindre på det?? Eller er det fordi jeg måske er så heldig at være gravid?

Hilsen et lidt utålmodigt par.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi