Brev:
Gravid og panikangst
1. januar 2007
Alder:
0 mdr.
Gravid og panikangst
Hej
Jeg er gravid i uge 9 med mit tredje barn. Sidste år var jeg sygemeldt i 4 måneder pga. stress, og jeg har stadig følger efter denne stresstilstand. Jeg får dagligt panikangst anfald, som resulterer i høj puls og hjertebanken - nogle gange trykken for brystet. Nogle gange kan jeg selv se årsagen til at jeg får den høje puls, og andre gange kan jeg ikke finde en forklaring. Jeg føler ikke at jeg er angst i den forstand at jeg er bange for et eller andet, men jeg tror det kommer af diverse bekymringer - især afledt af stress perioden, hvor jeg ikke har den store tro på mig selv mv.
Nu har jeg så fået en ekstra bekymring med denne graviditet, for nu er jeg bange for om disse angstanfald kan skade mit barn. Jeg har læst at ekstremt stress kan være skadeligt for fostret. Jeg er 34 år, og overvejer kraftigt om jeg skal få alt tjekket hos det ufødte barn - moderkage biopsi eller fostervandsprøve, eller hvad man ellers kan tilbyde.
Jeg er ikke i medicinsk behandling, og ønsker det heller ikke. Men overvejer at genoptage psykolog behandling. Har du nogle erfaringer med dette område, eller kan du henvise til nogen som har.
Jeg skal dog lige nævne , at jeg har 2 raske børn på 6 og 10 år, og havde ikke de her problemer under de tidligere graviditeter.
Jeg ser frem til et svar fra dig.
Med venlig hilsen
Gitte