Brev:
Lillesøster kommer nok for tidligt
18. maj 2012
Alder:
0 mdr.
Lillesøster kommer nok for tidligt
Kære Helen,
Nu skriver jeg igen angående min ufødte lille datter, og det kan godt være det falder lidt udenfor dit arbejdsområde, men jeg prøver alligevel.
Jeg er i uge 29+5 i graviditeten i dag, og har lige fået konstateret leverbetinget graviditetskløe. Ikke fordi det klør, men fordi jeg har nogle alt for høje galdesaltetal i mine blodprøver (67 midt i april, og 124 i sidste uge, hvor de vist helst skulle være under 40).
Jeg har læst mig frem til, at det kan betyde stress for barnet inde i livmoderen og i værste fald kan hun dø af det. Det sidste er jeg ikke så bekymret for, fordi jeg føler mig rigtig godt passet på fra lægernes side og det kun sker i ca. 1% af alle tilfældene.
Men hvad betyder det egentlig, at et foster bliver stresset inde i livmoderen. Er det noget jeg vil kunne mærke hvis det sker? Og kan jeg selv gøre noget for at hjælpe hende, mens hun er derinde? Kan det få betydning for hende i det senere liv, hvis hun er blevet stresset i maven?
Og hvad så når hun kommer, jeg er lidt nervøs for hospitalsopholdet og eventuel kuvøse til lillepigen. Min læge sagde, at vi skulle se tiden an, kontrollere med flere blodprøver og scanninger, og håbe at kunne holde hende indenbords til uge 34, men at der er rimelig stor risiko for at hun enten kommer selv eller skal tages ved kejsersnit inden da, hvis hun holder op med at vokse.
Min søn tilbragte de første 24 timer af sit liv i en kuvøse med sondemad på grund af lavt blodsukker og lav fødselsvægt (han kom ved akut kejsersnit uge 36+4 og vejede 2640 gram). Jeg kunne ikke komme ind til ham, fordi jeg ikke kunne bevæge mig med mit kejsersnit. Min mand kunne godt komme ind og se til ham igennem glasset i kuvøsen, men han kunne ikke komme til at røre ved ham.
Jeg ved, at jeg skal have hende hud til hud så meget som muligt, men hvad når hun ligger i kuvøsen. Skal hun have et tæppe med som lugter af mor? Hvor stor skal hun være inden hun må komme i bad? 15 dage som med børn født til tiden? På hospitalerne her hvor vi bor, bader personalet babyerne hver dag, og de bliver oven i købet tilsølet i babyparfume. Det gav jeg besked om, at de ikke måtte med min søn, og at jeg nok selv skulle bade ham når vi kom hjem, og det var også helt i orden.
Er der andet, jeg skal være opmærksom på, som kan være forskelligt fra land til land? Det er måske lidt svært for dig at svare på, men hvis du kunne fortælle mig lidt om hvad pleje og omsorg for tidligt fødte børn har ekstra brug for, så vil jeg have lidt mere end min sunde fornuft at argumentere med, hvis jeg kommer til at stå i en situation, hvor tingene bare ikke fungerer som i Danmark.
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig igen.
Med venlig hilsen
Anne
P.S. Kender du til noget læsestof som konkret handler om for tidligt fødte og deres udviklingsmønstre de første måneder? Jeg har din bog om barnets udvikling fra spæd til tumling, men den skal jeg vel læse i forhold til korrigeret alder, når vi kommer så langt.