Lillesøster kommer nok for tidligt

18. maj 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Lillesøster kommer nok for tidligt

Kære Helen,

Nu skriver jeg igen angående min ufødte lille datter, og det kan godt være det falder lidt udenfor dit arbejdsområde, men jeg prøver alligevel.

Jeg er i uge 29+5 i graviditeten i dag, og har lige fået konstateret leverbetinget graviditetskløe. Ikke fordi det klør, men fordi jeg har nogle alt for høje galdesaltetal i mine blodprøver (67 midt i april, og 124 i sidste uge, hvor de vist helst skulle være under 40).

Jeg har læst mig frem til, at det kan betyde stress for barnet inde i livmoderen og i værste fald kan hun dø af det. Det sidste er jeg ikke så bekymret for, fordi jeg føler mig rigtig godt passet på fra lægernes side og det kun sker i ca. 1% af alle tilfældene.

Men hvad betyder det egentlig, at et foster bliver stresset inde i livmoderen. Er det noget jeg vil kunne mærke hvis det sker? Og kan jeg selv gøre noget for at hjælpe hende, mens hun er derinde? Kan det få betydning for hende i det senere liv, hvis hun er blevet stresset i maven?

Og hvad så når hun kommer, jeg er lidt nervøs for hospitalsopholdet og eventuel kuvøse til lillepigen. Min læge sagde, at vi skulle se tiden an, kontrollere med flere blodprøver og scanninger, og håbe at kunne holde hende indenbords til uge 34, men at der er rimelig stor risiko for at hun enten kommer selv eller skal tages ved kejsersnit inden da, hvis hun holder op med at vokse.

Min søn tilbragte de første 24 timer af sit liv i en kuvøse med sondemad på grund af lavt blodsukker og lav ...

Annonce

... fødselsvægt (han kom ved akut kejsersnit uge 36+4 og vejede 2640 gram). Jeg kunne ikke komme ind til ham, fordi jeg ikke kunne bevæge mig med mit kejsersnit. Min mand kunne godt komme ind og se til ham igennem glasset i kuvøsen, men han kunne ikke komme til at røre ved ham.

Jeg ved, at jeg skal have hende hud til hud så meget som muligt, men hvad når hun ligger i kuvøsen. Skal hun have et tæppe med som lugter af mor? Hvor stor skal hun være inden hun må komme i bad? 15 dage som med børn født til tiden? På hospitalerne her hvor vi bor, bader personalet babyerne hver dag, og de bliver oven i købet tilsølet i babyparfume. Det gav jeg besked om, at de ikke måtte med min søn, og at jeg nok selv skulle bade ham når vi kom hjem, og det var også helt i orden.

Er der andet, jeg skal være opmærksom på, som kan være forskelligt fra land til land? Det er måske lidt svært for dig at svare på, men hvis du kunne fortælle mig lidt om hvad pleje og omsorg for tidligt fødte børn har ekstra brug for, så vil jeg have lidt mere end min sunde fornuft at argumentere med, hvis jeg kommer til at stå i en situation, hvor tingene bare ikke fungerer som i Danmark.

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig igen.

Med venlig hilsen
Anne

P.S. Kender du til noget læsestof som konkret handler om for tidligt fødte og deres udviklingsmønstre de første måneder? Jeg har din bog om barnets udvikling fra spæd til tumling, men den skal jeg vel læse i forhold til korrigeret alder, når vi kommer så langt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder