En smutter

1. november 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

En smutter

Hej Helen

Ved ikke lige hvor jeg skal starte, men sagen er at jeg tog en graviditetstest i går som meget overraskende var positiv! Og nu er vi på herrens mark, for det var ikke lige en del af planen. Ved ikke lige hvad jeg vil med mit brev. Måske bare forsøge at få styr på tankekaosset, skal - skal ikke have barn og måske bare få en udenforståendes objektive tanker på sagen. Ved jo godt at beslutningen er vores alene, men nogen gange er det rart lige at få vendt tingene med en anden.

Vi har i forvejen to dejlige drenge og har altid gerne ville have et tredje barn. Sagen er bare at ældste søn vil være 3½ når baby evt. kommer til verden og yngste søn kun 1½, så synes lige det virker lidt uoverskueligt med tre så små børn og kan ikke lade være med at spekulere på om det er synd for de to ”store” allerede at få en søskende mere og om der kommer til at gå for meget fra dem med en ny baby i huset.

Aldersforskellen mellem drengene er 23 måneder, og det er egentlig gået fint. Bølgerne går lidt højt til tider og det har da heller ikke altid været nemt for storebror at skulle dele, men der er ingen tvivl om at de holder rigtig meget af hinanden, hvilket især er kommet til udtryk efter jeg startede på arbejde igen efter endt barsel og de nu begge passes i samme institution.

Ældste er en følsom fyr og yngste en rigtig krudtugle der er fremme i skoene, har meget temperament og ved hvad han vil, så det er egentlig mest den ældste jeg er bekymret for. Han er rigtig meget mors dreng for tiden, og virker lidt sårbar, men det kan nok til dels tilskrives alderen. Det er ikke nemt at være næsten tre år. Han er rigtig dygtig til mange ting og taler super godt og har gjort det længe, så vi er meget påpasselige med at komme til at stille for store krav til ham, og det kan godt være svært når han er som han er, og jeg kan forestille mig at det ikke bliver nemmere hvis vi vælger at få det tredje barn.

Er der risiko for at han bliver kørt ud på et sidespor? Hvad tænker du om tre børn i rap? Fordele og ulemper. Det er jo ikke fordi der ikke er nok at se til med to små krudtugler og der bliver jo ikke mindre af at få et barn til.

Jeg synes der er flere ting i det. Fx har jeg altid sagt at det med at få en smutter det sker bare ikke, så synes faktisk også det er lidt pinligt. Samtidig er jeg også imod abort og synes det er for nem en løsning. Vi er jo voksne mennesker der udmærket godt ved hvordan børn bliver skabt, så det er da bare for dumt og ...

Annonce

... uansvarligt, at vi ikke har passet bedre på, men sket er sket og det må vi så forholde os til.

Jeg synes at dårlig timing er en vag undskyldning for at få en abort. Min mands bror og kone kæmper pt. med barnløshed og er i fertilitetsbehandling og har været det i godt et års tid, så synes også det er at sparke til nogen der ligger ned at vi så lige laver en smutter og jeg har det rigtig dårligt med at skulle fortælle dem det, men har det på den anden side lige så dårligt over overhovedet at overveje at vælge en abort, selvom det er der jo ingen der behøver at få at vide.

Vi er så privilegerede at kunne få de børn vi gerne vil have og så overvejer vi at kassere det ene, fordi timingen er forkert, mens andre kæmper og kæmper for at få deres drøm opfyldt.

Jeg har nydt at gå hjemme på barsel med mine to drenge. Kunne dog også mærke at der var meget at se til i den sidste, også fordi knægten ikke sover ret meget, så der var ikke rigtig noget pusterum i løbet af dagen og jeg synes mit liv drejede sig meget om børn. Så det endte med at jeg faktisk glædede mig til at komme på arbejde igen og have tid til andet end børnene, savne dem i løbet af dagen og faktisk glæde mig til at skulle hente dem hjem og være sammen med dem. Endelig var der også lidt tid til mig selv og til at gøre noget for mig selv.

Jeg begyndte at løbe igen og har taget mig sammen og tabt mig de 10 kg jeg har ønsket at komme af med i årevis. Så lige nu er tanken om at være bundet igen også lige en jeg skal sluge. Synes lige jeg har fået min krop igen og så kan jeg starte forfra med en ny graviditet og derefter en baby.

Det hele kommer til at lyde så negativt synes jeg, og det burde jo være glædeligt med en ny baby på vej, men lige nu fylder bekymringerne bare mest synes jeg. Jeg er dog også af den mening at man ikke fortryder de børn man får, men måske fortryder vi hvis vi ikke får det.

Vores forhold skal nok klare det selvom der kommer yderligere pres på er jeg overbevist om, men hvis drengene kommer til at lide under at kommer en ny baby, så skal vi ikke have den. …og tænk hvis der er to… PANIK! Lige nu hælder jeg hverken til det ene eller det andet og har nok heller ikke helt fattet det endnu. Hvordan træffer man den rigtige beslutning?

Hvad tænker du? Udover at det er da bare for DUMT! Måske kan du opfatte et eller andet jeg ikke selv har tænkt på i overvejelserne, for jeg er desværre ikke blevet mere afklaret af at skrive mine tanker ned.

Venlig hilsen
Klovnen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.