Gravid hvad nu !!?

27. august 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Gravid hvad nu !!?

Kære Helen!

Ja så blev det tid til endnu lidt tanker herfra. M er nu startet i vuggestue og det er gået over al forventning. Hun er stadig ked af det når vi afleverer hende om morgenen, men hun har bestemt også sine gode stunder dernede hvor hun smiler, griner, pludrer og charmer som vi kender hende når hun er tryg herhjemme.

Hun savner os nogle gange i løbet af dagen siger pædagogerne, men hun lader sig trøste og nyder at se på især de store børnehavebørn der leger vildt på legepladsen. Jeg er også kommet godt igang på arbejdet. Det er dejligt at være tilbage igen. Jeg har godt nok haft det lidt mærkeligt de sidste uger, været træt og haft lidt "søsyge", men jeg har bare givet vores nye hverdag skylden og at vi bare lige skulle vænne os til det hele.

Mandag kastede jeg op på arbejdet hele dagen og købte en graviditetstest undervejs hjem, ikke fordi det kunne være det, men bare for at udelukke det. To streger, positiv. SHIT.

Gravid???? Vi kan jo godt regne ud hvordan det er sket men ikke hvorfor. Vi har passet sådan på - men åbenbart ikke godt nok. Min mands første reaktion var også chok. Han kom til at grine højt, mens jeg stod der med tårene trillende ned af kinderne. Vi havde jo planer om at vi måske engang ville have et barn mere, men nu??

Jeg havde en rigtig hård graviditet sidste gang med kvalme og opkastninger 8 måneder i træk, jeg passede mit arbejde men kunne så tilgengæld ikke noget som helst herhjemme. Nu er situationen jo lidt en anden, nu har vi en lille en vi skal tage hånd om herhjemme, så hvordan skal hverdagen hænge sammen? Kvalmen er allerede begyndt, næsten værre end sidste gang.

Kan man byde sine kollegaer at sygemelde sig lige når man er kommet tilbage fra barsel pga graviditet? Kan man byde sit ...

Annonce

... barn og mand at ligge på sofaen hver gang man har fri fordi man ikke kan overkomme andet? Hvordan vil det være at blive storesøster 15 mdr gammel, hun er jo stadig selv så lille og har så mange behov, kan ikke give udtryk for hvordan hun har det indeni... uha hvor er det svært.

Tanken abort har strejfet os begge, men nej hvor er det en svær beslutning. Kan man fravælge et barn og så måske om 2-3 år vælge et andet til? Skal man så sige ikke flere børn og være lykkelige for det dejlige, sunde og raske barn vi har fået?

Jeg elsker at være mor og min mand elsker at være far. Vi nyder vores liv og vores børn (også mit bonusbarn på 9 år). Vi elsker hinanden og synes egentlig vi har klaret det at blive forældre okay. Det er hårdt til tider og overskudet til hinanden er bestemt ikke som det har været, men vi er tætte og kommer igennem det.... men forfra igen lige om lidt kan vores forhold holde til det?

Måske bliver det næste barn et som sover igennem fra 4 mdr? Måske bliver det næste barn et som ikke er bange for fremmede og lader sig passe af bedsteforældre? Måske bliver det næste barn et som synes det er underholdning nok at ligge på et aktivitetstæppe bare en gang imellem... men måske gør det ikke og hvad så?

Kan man give alle 3 børn det de har brug for eller vil den ældste eller den midterste altid føle sig overset og tilovers? Nu vælger vi jo af og til at far og den store eller jeg og den store tager afsted på tur og laver ting store børn kan, men når den lille kommer vil M. jo stadig være lille og hvad så med hende? Så vil hun vel føle sig overset og glemt? Ej hvor er det svært.

Vil du give mig lidt tanker tilbage. Hvad tænker du om hele situationen? Kan man lære at leve med en abort på samvittigheden?

Med venlig hilsen
S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre