Brev:
Falde i søvn uden amning og lidt om mad
20. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Falde i søvn uden amning og lidt om mad
Kære Helen
Vores pige er nu 8 mdr. Hun trives godt og er meget smilende og aktiv. Hun følger sin vækstkurve. Hun ammes fortsat på 1 bryst og spiser 3 måltider rigtig mad/dag. Vi beskriver lige hendes døgn:
Kl. 6 ammes (spiser godt!)…..sover videre til ca. kl. 7.
Kl. 8 spiser grød med A38 og revet frugt, ¾ dl.
Kl. 10 tilbydes bryst ( spiser oftest her ikke meget)
Kl. 10.30 sover 1/2-2 t.
Kl. 12.30 spiser mos, ½-3/4 dl. + rugbrødshapsere med pålæg
Kl. 13.30 tilbydes bryst ( spiser oftest her ikke meget)
Kl. 14 sover ½-2 t.
Kl. 16 ammes (spiser godt!) + lidt frugt
Kl. 18 spiser mos ½-3/4 dl + forskellige hapsere af vores mad
Kl 20.30 ammes i søvn (spiser godt)
Kl. 02 vågner til amning (spiser godt)
Vores store problem er fortsat det med at falde i søvn. Efter koliktiden de første måneder, har vi udnyttet at hun pludselig en dag MEGET effektivt kunne ammes i søvn. Det har været virkelig rart!!! med aftener uden gråd fra vores lille pige.
Vi har som nævnt tidligere prøvet alle variationer af at falde i søvn måder uden effekt (jvf dit forrige svar). At blive kørt i søvn i barnevogen er dog også fint. Når hun lægges i sengen starter klynkeriet og det ender efter kort tid i helt utrøstelige skrig. Det er samme problematik med både mor og far. De seneste uger er hun tillige begyndt at vågne op 3-5 x pr. nat. Her spiser hun meget forskelligt, ofte er brystet dog bare en sut (hun kan fortsat ikke finde teknikken med en rigtigt sut).
At tilbyde vand i stedet for bryst har ikke virket. Vi har forsøgt at give et ekstra 4 måltid, men det betyder, at hun ikke spiser igennem ved eftermiddagamningen. Vores pige siger klart fra ved de øvrige måltider, når hun ikke vil have mere. Vi er dybt frustrerede over hvordan vi kommer videre. Vi er ikke tilhængere af store grædeture, når hun lægges i seng. Uden brystet i munden er hun ekstremt urolig og voldsomt søgende. Jeg vil gerne amme frem til 10 mdr. Har du forslag til, hvad vi kan ændre?
Og så lige et par tillægsspørgsmål:
- Er det nødvendigt med mme i maden til alle måltider? Vi giver ½ dl. A38 til morgenmaden, da hun ofte har haft lidt hård afføring. Og hvor meget væske skal hun drikke til et måltid nu?
- Er det godt for babyer med en kapsel fiskeolie knækket i maden? (Vi bruger selvfølgelig planteolier i maden).
- Du beskrev tidligere risikoen for skævt kranie ved ensidig amning. Hvordan vurderer vi dette?
Vi glæder os rigtigt meget til at høre fra dig igen ☺