Falde i søvn uden amning og lidt om mad

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Falde i søvn uden amning og lidt om mad

Kære Helen

Vores pige er nu 8 mdr. Hun trives godt og er meget smilende og aktiv. Hun følger sin vækstkurve. Hun ammes fortsat på 1 bryst og spiser 3 måltider rigtig mad/dag. Vi beskriver lige hendes døgn:

Kl. 6 ammes (spiser godt!)…..sover videre til ca. kl. 7.
Kl. 8 spiser grød med A38 og revet frugt, ¾ dl.
Kl. 10 tilbydes bryst ( spiser oftest her ikke meget)
Kl. 10.30 sover 1/2-2 t.
Kl. 12.30 spiser mos, ½-3/4 dl. + rugbrødshapsere med pålæg
Kl. 13.30 tilbydes bryst ( spiser oftest her ikke meget)
Kl. 14 sover ½-2 t.
Kl. 16 ammes (spiser godt!) + lidt frugt
Kl. 18 spiser mos ½-3/4 dl + forskellige hapsere af vores mad
Kl 20.30 ammes i søvn (spiser godt)
Kl. 02 vågner til amning (spiser godt)

Vores store problem er fortsat det med at falde i søvn. Efter koliktiden de første måneder, har vi udnyttet at hun pludselig en dag MEGET effektivt kunne ammes i søvn. Det har været virkelig rart!!! med aftener uden gråd fra vores lille pige.

Vi har som nævnt tidligere prøvet alle variationer af at falde i søvn måder uden effekt (jvf dit forrige svar). At blive kørt i søvn i barnevogen er dog også fint. Når hun lægges i sengen starter klynkeriet og det ender efter kort tid i helt utrøstelige skrig. Det er ...

Annonce

... samme problematik med både mor og far. De seneste uger er hun tillige begyndt at vågne op 3-5 x pr. nat. Her spiser hun meget forskelligt, ofte er brystet dog bare en sut (hun kan fortsat ikke finde teknikken med en rigtigt sut).

At tilbyde vand i stedet for bryst har ikke virket. Vi har forsøgt at give et ekstra 4 måltid, men det betyder, at hun ikke spiser igennem ved eftermiddagamningen. Vores pige siger klart fra ved de øvrige måltider, når hun ikke vil have mere. Vi er dybt frustrerede over hvordan vi kommer videre. Vi er ikke tilhængere af store grædeture, når hun lægges i seng. Uden brystet i munden er hun ekstremt urolig og voldsomt søgende. Jeg vil gerne amme frem til 10 mdr. Har du forslag til, hvad vi kan ændre?

Og så lige et par tillægsspørgsmål:

- Er det nødvendigt med mme i maden til alle måltider? Vi giver ½ dl. A38 til morgenmaden, da hun ofte har haft lidt hård afføring. Og hvor meget væske skal hun drikke til et måltid nu?

- Er det godt for babyer med en kapsel fiskeolie knækket i maden? (Vi bruger selvfølgelig planteolier i maden).

- Du beskrev tidligere risikoen for skævt kranie ved ensidig amning. Hvordan vurderer vi dette?

Vi glæder os rigtigt meget til at høre fra dig igen ☺

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte