Brev:
Neglebideri og lang indsovningstid om aftenen
18. juli 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Neglebideri og lang indsovningstid om aftenen
Hej Helen
Håber du nyder sommeren!
Jeg har et par spørgsmål vedr vores datter, Ella, der nu er 2½.
Hun er begyndt at bide negle/fingre (huden omkring neglene). Det har vel kommet lidt efter lidt over det sidste ½ år. Vi vil selvfølgelig gerne af med vanen - men hvordan? Jeg har ikke indtryk af at neglebideriet skyldes andet end vane - altså ikke noget psykisk reaktion - men jeg kan selvfølgelig tage fejl? Jeg tænker om det måske er i mangel af sutten? Vi forsøger at tilbyde sutten når hun skal sove og hvis hun fx slår sig (som trøst).
En anden ting vi gerne vil have dit input til er sovetider. Som det er nu står Ella op ved 6.30-7 tiden, hvor vi vækker hende. I weekenderne vågner hun ca. samme tid af sig selv. Hun sover til middag fra 12.30 og i ca. 1½-2 timer, men også op til 3 timer. Hun kommer i seng kl 20. Når hun kommer i seng om aftenen går der mellem ½ og 1½ time før hun falder i søvn - vi hører ikke noget til hende, hun ligger bare i sin seng, kigger måske lidt i bøger eller leger med bamsen i sengen. Er der noget problem i den lange indsovningstid om aftenen?
De få gange hun er kommet i seng senere, fx kl 21 er mønsteret det samme. Jeg er altså i tvivl om jeg skal forsøge at sikre hun er mere træt om aftenen, fx ved at skære i middagslur, stå-op-tid eller gå-i-seng-tid - eller om det er helt fint hun er længe om at falde i søvn? Det kan jo være at det bare er dejligt for hende og hun slapper af med at være sig selv…
Glæder mig til at læse dit svar!
Ellas mor