Neglebideri og lang indsovningstid om aftenen

18. juli 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Neglebideri og lang indsovningstid om aftenen

Hej Helen

Håber du nyder sommeren!

Jeg har et par spørgsmål vedr vores datter, Ella, der nu er 2½.

Hun er begyndt at bide negle/fingre (huden omkring neglene). Det har vel kommet lidt efter lidt over det sidste ½ år. Vi vil selvfølgelig gerne af med vanen - men hvordan? Jeg har ikke indtryk af at neglebideriet skyldes andet end vane - altså ikke noget psykisk reaktion - men jeg kan selvfølgelig tage fejl? Jeg tænker om det måske er i mangel af sutten? Vi forsøger at tilbyde sutten når hun skal sove og hvis hun fx slår sig (som trøst).

En anden ting vi gerne vil have dit input til er sovetider. Som det er nu står Ella op ved 6.30-7 tiden, hvor vi vækker hende. I weekenderne vågner hun ca. samme tid af sig selv. Hun sover til middag ...

Annonce

... fra 12.30 og i ca. 1½-2 timer, men også op til 3 timer. Hun kommer i seng kl 20. Når hun kommer i seng om aftenen går der mellem ½ og 1½ time før hun falder i søvn - vi hører ikke noget til hende, hun ligger bare i sin seng, kigger måske lidt i bøger eller leger med bamsen i sengen. Er der noget problem i den lange indsovningstid om aftenen?

De få gange hun er kommet i seng senere, fx kl 21 er mønsteret det samme. Jeg er altså i tvivl om jeg skal forsøge at sikre hun er mere træt om aftenen, fx ved at skære i middagslur, stå-op-tid eller gå-i-seng-tid - eller om det er helt fint hun er længe om at falde i søvn? Det kan jo være at det bare er dejligt for hende og hun slapper af med at være sig selv…

Glæder mig til at læse dit svar!

Ellas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig