Brev:
Nattesøvn og mad - 13 mdr.
14. juli 2008
Alder:
13 mdr.
Nattesøvn og mad  - 13 mdr.
Kære Helen,
Det er noget tid siden, vi sidst havde brug for lidt støtte og råd fra dig, men nu er den ”gal” igen.
Nikoline er nu blevet 1 år, ja næsten 13 måneder, og indtil for ca. 6 uger siden gik det fantastisk. Det hjalp helt utroligt med nattesøvnen, da jeg stoppede med at amme hende, da hun var 9 måneder. Og vi havde en lang periode, hvor vi puttede hende, sagde godnat, gik ud og så sov hun. Men nu er det desværre slemt igen.
Det hele startede da hun begyndte i vuggestuen og blev voldsomt forkølet. Hun hostede meget om natten, hvilket hun selvfølgelig vågnede af. Men selvom hun nu rask igen, så fortsætter vores problemer. Hun har svært ved at slippe os om aftenen, når hun bliver puttet. Vi starter med, at hun sidder på vores skød mens vi høre og synger lidt vuggeviser. Så beder hun selv om at kommer over i sengen, og hun slapper helt af, så længe vi sidder ved siden af hende med en hånd på ryggen eller maven, eller hvis hun kan holde os i hånden. Men hvis vi gør det mindste tegn til at ville gå ud, så skriger hun fuldstændig vildt og hjerteskærende, nærmest helt hysterisk, og tårerne står ud af øjnene på hende.
Efter noget tid går vi (især jeg) ind og putter hende og siger ”godnat skat, sov godt”, men lige lidt hjælper det. Lader vi hende skrige, så går der alt mellem 3-4 minutter og 10-15 minutter, så er det ligesom om hun overgiver sig, og lægger sig til at sove. Men hun er i den samme periode også begyndt at vågne op igen om natten, og så er det det samme show. Vi kan sidde derinde i halve og hele timer med hende i hånden, og bare vi tænker på at gå ud, så vågner hun helt op igen selvom hun næsten er faldet i søvn, og det starter forfra.
Har du en forklaring og et par råd til, hvad vi kan gøre? Jeg vil jo ikke give hende ”traumer” over det med at falde i søvn. Min kæreste mener, at det er hårdest ved mig, og at hun ikke tager skade, men det er så forfærdeligt at høre på, og jeg græder nærmest selv, når hun skriger sådan, for jeg synes det er synd. Men det er bare ikke holdbart for hverken mig eller min kæreste, at sidde derinde om natten, for vi skal op og på arbejde.
Der er overhovedet ingen problemer om dagen med at få hende til at sove i barnevognen, og om morgenen når hun vågner, så er hun ét stort smil, så jeg tror ikke hun er ked af sin seng. Vi har prøvet at tage hende ind i sengen til mig, og så må min kæreste sove på sofaen, for hun kan ikke finde ud af det, hvis vi er der begge to, men det er som om, at der er for meget plads i sengen. Hun mosler rundt og kan slet ikke finde ro, snakker og pludrer og tror, at der skal være fest. Så det er kun hendes seng der er en mulighed.
Jeg har også lige et spørgsmål omkring mad, når jeg nu er i gang c”,)
Hun har tidligere spist øllebrød og rugbrødshapser med alt muligt pålæg på. Men da hun var omkring 10 måneder fandt hun ud af, at hun kan spytte maden ud, det har hun ellers aldrig gjort før. Og siden da har det været fuldstændig umuligt at få hende til at spise rugbrød. En bolle, et stykke flute eller en tvebakke vil hun gerne spise. Det er som om, at frokost overhovedet ikke siger hende noget.
En kort overgang var det også et problem med aftensmaden, men det gik ret hurtigt over, og nu spiser hun fint om aftenen. Det er kartofler, ris, pasta og kød af forskellig slags. Med hensyn til grønsager, så kan hun leve af kogte gulerødder, hvis hun fik lov, men til nød kan blomkål og broccoli også glide ned, så der er der kun variation, hvis grønsager er kogt med i maden.
Hun får havregrød med smørklat om morgenen, og så forsøger vuggestuen at give hende frokost, men det lykkes kun, hvis det ikke er rugbrød. Om eftermiddagen får hun frugt og andet gnavemad, og når hun kommer hjem fra vuggestuen får hun også en lille snack, og så spiser hun aftensmad som. Weekenderne er stort set ligesådan. Hun får tilbudt rugbrød med forskelligt pålæg til frokost, men spiser det ikke. Og jeg må indrømme, at min holdning er, at når vi er færdige med at spise frokost, så er hun det også. Ca. 1 time efter får hun så en bolle, hjemmebagte som jeg gør grovere og grovere for at det ikke kun er hvidt brød hun får. Hun får sin ½ l. mælk (mælkeprodukt) om dagen og ellers bliver der serveret vand til hende at drikke.
Jeg vil så gerne lære hende at spise rugbrød igen, men mangler nogle idéer til hvordan jeg skal/kan gribe det an, hvis altså det overhovedet er muligt og hun ikke bare skal have lov at spise selektivt.
Jeg vil slutte af med, at bortset fra søvn og mad (som jo ”ikke” fylder meget i småbørnsfamilier ;-) ), så er hun en skøn og dejlig pige, som er glad (især hvis hun får sin vilje) og udvikler sig i rivende fart. Til 1 års undersøgelsen var hun 76 cm. og vejede 10,1 kg. Hun har godt nok ikke lært at kravle endnu, men er godt på vej til at gå selv. Så vi har en skøn datter, som ikke længere er baby, men en dejlig tumling.
Håber du har haft og fortsat får en dejlig sommer.
Venlig hilsen
Vinnie