Hyppig afføring, bevidsthed om ble og temperament

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Hyppig afføring, bevidsthed om ble og temperament

Kære Helen

Tiden flyver, og vores dejlige dreng er nu snart 16 måneder. Han har gået i 6 uger, og det nyder han virkelig. Sprogudviklingen har også taget fart. Vi har lige holdt 4 ugers sommerferie, hvor han er gået fra at kunne et par ord til omkring 25.

Jeg har først et konkret spørgsmål. Simon har afføring 4-5 gange dagligt. Et par af gangene er der ikke meget i bleen. Det virker sjældent tyndt, selvom det skifter en del i farve og konsistens, alt efter hvad han har spist. Han viser overhovedet ingen tegn på ondt i maven eller ubehag – jeg er kun blevet opmærksom på den hyppige afføring, fordi jeg har fået så mange kommentarer om, at han da godt nok laver puha ofte.

Simon er en lang, slank dreng, der hellere spiser lidt og ofte end 3 store måltider. Det er præcist, som jeg var som barn og stadig er. Han er meget glad for frugt og spiser mange vindruer, nektariner, rosiner, tørrede bær, vandmelon etc. Kan det være årsagen til den hurtige fordøjelse?

Aftenflasken skar vi væk for en måned siden uden problemer. Han er ikke superglad for at drikke mælk, men der kommer da lidt indenbords, og der er mælk i og på morgengrøden, og han spiser yougurt hver dag. Synes du, det lyder som om, han har afføring for tit, og hvad kunne problemet evt. være?

Han er i øvrigt begyndt at blive bevidst om, at han laver stort. Han peger på bleen og siger ’ble’, mens han laver eller lige efter. Det generer ham dog ikke at have en fyldt ble, og han vil hellere lege videre end ud at skiftes. Jeg ...

Annonce

... ved, at det er for tidligt med pottetræning, men kan man bruge hans egen opmærksomhed omkring bleen til at forberede den senere pottetræning?

Simon er meget viljestærk og temperamentsfuld. Nogle dage får jeg virkelig kam til mit hår. Jeg er selv aktiv og temperamentsfuld, så jeg forstår ham og respekterer hans udbrud. Jeg kan se i forhold til andre børn, at han er i den meget aktive, fysiske ende af skalaen, og at han har let ved at blive hidsig og råbe op. Han skriger højt op, hvis legetøjet ikke makker ret. Han er dog meget kærlig overfor andre børn (og sin mor).

Med sådan en dreng synes jeg det er vigtigt, at sætte klare grænser. Men det er ofte svært, når man ved, at et NEJ udløser 3. Verdenskrig. Udfordringerne har karakter af, at Simon må lære at acceptere, når han ikke lige kan få tingene efter hans hoved. F.eks. er man nødt til at sidde i sit autosæde i bilen, selvom det ind imellem kan udløse et raseri af den anden verden. Så taler jeg roligt til ham, men tager ham ikke op, selvom om anfaldet kan virke ret voldsomt i 5-10 minutter (bare et eksempel). Min kur er at give masser af kærlighed, opmærksomhed, kram og ros, når der ikke lige er et opgør i gang.

Jeg ved, at dette er lidt generelt og ikke et konkret spørgsmål, men måske du har nogle gode fif til at hjælpe min kærlige hidsigprop af sted i livet og lære at tackle dets udfordringer på en måde, der er tilfredstillende for ham og os andre.

Mange tak for dine tidligere så gode svar.

Med venlig hilsen
Simons Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt