Brev:
Hyppig afføring, bevidsthed om ble og temperament
14. juli 2008
Alder:
16 mdr.
Hyppig afføring, bevidsthed om ble og temperament
Kære Helen
Tiden flyver, og vores dejlige dreng er nu snart 16 måneder. Han har gået i 6 uger, og det nyder han virkelig. Sprogudviklingen har også taget fart. Vi har lige holdt 4 ugers sommerferie, hvor han er gået fra at kunne et par ord til omkring 25.
Jeg har først et konkret spørgsmål. Simon har afføring 4-5 gange dagligt. Et par af gangene er der ikke meget i bleen. Det virker sjældent tyndt, selvom det skifter en del i farve og konsistens, alt efter hvad han har spist. Han viser overhovedet ingen tegn på ondt i maven eller ubehag – jeg er kun blevet opmærksom på den hyppige afføring, fordi jeg har fået så mange kommentarer om, at han da godt nok laver puha ofte.
Simon er en lang, slank dreng, der hellere spiser lidt og ofte end 3 store måltider. Det er præcist, som jeg var som barn og stadig er. Han er meget glad for frugt og spiser mange vindruer, nektariner, rosiner, tørrede bær, vandmelon etc. Kan det være årsagen til den hurtige fordøjelse?
Aftenflasken skar vi væk for en måned siden uden problemer. Han er ikke superglad for at drikke mælk, men der kommer da lidt indenbords, og der er mælk i og på morgengrøden, og han spiser yougurt hver dag. Synes du, det lyder som om, han har afføring for tit, og hvad kunne problemet evt. være?
Han er i øvrigt begyndt at blive bevidst om, at han laver stort. Han peger på bleen og siger ’ble’, mens han laver eller lige efter. Det generer ham dog ikke at have en fyldt ble, og han vil hellere lege videre end ud at skiftes. Jeg ved, at det er for tidligt med pottetræning, men kan man bruge hans egen opmærksomhed omkring bleen til at forberede den senere pottetræning?
Simon er meget viljestærk og temperamentsfuld. Nogle dage får jeg virkelig kam til mit hår. Jeg er selv aktiv og temperamentsfuld, så jeg forstår ham og respekterer hans udbrud. Jeg kan se i forhold til andre børn, at han er i den meget aktive, fysiske ende af skalaen, og at han har let ved at blive hidsig og råbe op. Han skriger højt op, hvis legetøjet ikke makker ret. Han er dog meget kærlig overfor andre børn (og sin mor).
Med sådan en dreng synes jeg det er vigtigt, at sætte klare grænser. Men det er ofte svært, når man ved, at et NEJ udløser 3. Verdenskrig. Udfordringerne har karakter af, at Simon må lære at acceptere, når han ikke lige kan få tingene efter hans hoved. F.eks. er man nødt til at sidde i sit autosæde i bilen, selvom det ind imellem kan udløse et raseri af den anden verden. Så taler jeg roligt til ham, men tager ham ikke op, selvom om anfaldet kan virke ret voldsomt i 5-10 minutter (bare et eksempel). Min kur er at give masser af kærlighed, opmærksomhed, kram og ros, når der ikke lige er et opgør i gang.
Jeg ved, at dette er lidt generelt og ikke et konkret spørgsmål, men måske du har nogle gode fif til at hjælpe min kærlige hidsigprop af sted i livet og lære at tackle dets udfordringer på en måde, der er tilfredstillende for ham og os andre.
Mange tak for dine tidligere så gode svar.
Med venlig hilsen
Simons Mor