Meget urolige aftener og nætter og behov for komælk

2. juni 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Meget urolige aftener og nætter og behov for komælk

Hej Helen

Det er længe siden så jeg fik jo et helt glædeligt chock, da jeg kom ind på din side, men jeg må sige den er flot, men havde lige lidt svært ved at finde hvor jeg skulle skrive til dig, men fandt det....

Vores søn er nu 10 mdr og udvikler sig lige efter bogen. Kravler rundt (det går stærkt) rejser sig ved alt og går rundt om alt hvis det kan lade sig gøre. Er begyndt når han står op at gå ned i knæ, som om han vil sætte sig hvorefter han hurtigt rejser sig igen. Pludre i to stavelser dagen lang...

Jeg ved at han brager igennem seperations fasen lige nu, og det kan vi mærke når han skal sove, nogle gange om dagen har han lidt svært ved at falde i søvn, men det er hovedsagligt til aften han er ked af det, og vågner rigtig mange gange i løbet af natten. Jeg er stadig hjemme, men det har stået på nu i næsten 3 uger, så jeg er træt...

Han bliver puttet 19,30 - 20,00. vi skiftes til at putte. når han bliver lagt og han får sin godnat sang, så er han allerede omme på alle 4. vi er nu stoppet med at vende ham om, og sætter ham så op i sengen og synger. ligger ham ned siger godnat, men vupti så står han op. Det gør heller ikke noget hvis han bare ville sætte sig ned ( og vi ved han kan, for han gør det i sengen), så brokker han sig som går over i gråd og vi går ind ligger ham ned, får ham til at slappe af, og går ud... Vupti om igen. Det gør vi nok 6 - 10 gange indtil han er så træt, så står vi lige inde ved ham og nusser ham og så falder han i søvn.

Vi håber at han på sigt selv kan lære at falde i søvn uden vi skal rende inde hos ham så mange gange. Det skulle vi ikke før, så vi går udfra det er en fase hen er igennm lige nu, og at det holder igen.

Når han så er faldet i søvn der ca. kl. 20 - 20,30 så vågner han en time efter, skal bare lige nusses lidt, så sover han igen, nogle gange tager det lidt tid og han får en tår vand ( især i denne varme)

Så vågner han igen kl. 23 - 00 det samme igen nusses og sover. Så er han der mindsanten igen kl. 03,00 - 03,30 og der kan han godt være svær at putte igen, det kan tage ½ - 45 min men vi står ikke op og leger. Vi er hos ham men siger han skal sove. Så vågner han igen 05- 05,30 og får en tår og kl. 07,00 står vi op ( GAB)

Jeg syntes han bliver tilbudt mad men han virker ikke helt så sulten som han gjorde tidligere.

Vores dag

kl.05 ammes spiser gerne af begge (syntes ikke det virker som om der er så meget mere, men det løber da ud når han spiser af den ene.

kl. 07 står op

07,30 grød af en art + vand af ...

Annonce

... kop + frugt stykker
( spiser meget lidt) vil hellere have frugt

kl 09 får frugt ½ æble, ½ banan + vand af kop

kl. 09,30 puttes til lur (sover gerne 1½ time nogen gange 2)

kl. 12,00 rugbrøds hapser evt, rester fra dagen før + vand af kop

kl. 14,00 -14,30 frugt evt bolle eller grød (ammes bagefter falder gerne i søvn sover 1-1½ time

kl. 17,30 aftensmad får hvad vi får fisk, grønsager, kartofler, kød + vand af kop

kl. 19,30 - 20,00 puttes til nat ammes

Også vågner han ellers næsten hver 2 / 3 time. Nogle gange hver time. Han ligger sig hurtigt til at sove. Men ens søvn bliver brudt, og jeg er langtfra udhvilet. Min mand kan ikke tage over, da han har et meget fysisk hårdt arb. og møder meget tidligt, så den hænger på mig. De fleste gange er han kravlet ned i fodenden eller står op med lukket øjne og klynker.

Hvis han nu var sulten, så ville han da ikke bare ligge sig så hurtigt til at sove igen, som han jo gør eller ?

Hvad gør vi?
Jeg kunne så godt tænke mig at han tog nogle længere stræk bare 4 - 5 timer.

For ca. 1½ -2 mdr siden sov han igennem, og vi havde aldrig problemer. Da han var helt lille sov han også igennem, men nu puha

Har prøvet at putte ham i en sove pose, men han komme ud af den alligevl og nu er det jo alt for varmt.

Vi har også givet havre grød inden senge tid + han blev ammet, men det var det samme

Er det bare sådan med ham og så må man vente og se om det vender. Starter på arb her om 2 mdr og håber at jeg kan få mere søvn.

Et andet spørgsmål er vedr. ko mælk. Vi har ikke introduceret det endnu da faderen har en del allergi og vi blev rådet til at vente så længe som muligt. Han starter i vuggestue her når han er 1 år, så vil han jo få det, da de får varmt mad ( grød, sovs mm.)

Der er så meget oppe i medierne for tiden ang nogle børn som ikke får mælk da de ikke kan tåle det (bliver hyper, ukoncentreret osv.) nu har vi diskuteret lidt frem og tilbage ang vores søn. Jeg ammer jo endnu og gør det måske stadig ½ år frem endnu (1 gang) om eftermiddagen når vi kommer hjem fra vuggestuen havde jeg tænkt mig/ er det dumt?
skal han have komælk istedetfor?

Han få god varrieret kost masser af grønsager, frugt og fuldkornsbrød. Er det ok at der kommer hele kerner ud i bleen? eller hvornår må de få fuldkornsbrød? Han elsker det. Vi får det specielt fra bageren uden mælk.

Hvis han ikke kan tåle mælk hvordan kan vi se det?

Ikke meningen det skulle blive så langt, men der sneg sig lige lidt mere på

Med venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor