Mad, jerndråber, vaccination og laktulose

23. maj 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Mad, jerndråber, vaccination og laktulose

Kære Helen,

Så går det igen bedre med maden her. Det har hjulpet meget, at hans lille fingergreb nu er så udviklet, at han også kan samle mindre bidder op og dermed selv deltage mere i måltidet.

Jeg har lige lidt forskellige spørgsmål til dig, som nok mest hænger sammen med, at vi er i udlandet, hvor man gør tingene lidt anderledes....

Først og fremmest med hensyn til ko-mælksprodukter. Min lille søn fylder 9 måneder i næste uge. Hvor meget må han så få og hvad må han få?

Indtil videre har han smagt både sødmælk og youghurt naturel (blandet op med lidt frugtmos). Han har aldrig fået mere en et samlet indtag af disse på 30 ml pr. døgn. Men han er meget glad for det og jeg vil derfor gerne give ham noget mere, når han må få det. Hernede kender man ikke til A-38 eller tykmælk - så hvad er det bedst at give ham. Er yoghurt naturel med frugtmos ok ? (vil ikke give ham købefrugt yoghurt, da der er så meget sukker i).

Hernede anbefaler man ikke jerndråber til babyer og jeg har derfor hidtil klaret mig med at give ham oksekød og masser af grønne grøntsager, men er ikke helt sikker på, at det fortsat er nok...så derfor har jeg fået nogle hjemmefra DK - men hvor mange dråber skal han have (han får ikke MME) og risikerer han at få forstoppelse af dem?

Hans afføring har i et stykke tid beststået af små kugler i stedet for at være sammenhængende. I begyndelsen overvejede om det var fordi han ikke fik væske nok, men han drikker fint til alle måltider og han også tunge våde bleer, så i stedet er jeg begyndt at give ham laktulose (igen hjemmefra DK, da man heller ikke bruger det hernede). Det har hjulpet noget og virker også til at have hjulpet på nattesøvnen, da det nu er langt sjældnere at han vågner med ondt i maven og svært ved at ...

Annonce

... komme af med luft om natten (Et STORT Hurra for det!).

Han får aktuelt 5 ml en gang dagligt. Han vejer ca. 10 kg, så han må gerne få lidt mere, men da jeg gerne vil give ham det et stykke tid, forsøger jeg at holde forbruget lidt nede. Mine spørgsmål er derfor: Hvor længe må han få laktulose og er det bedre at give ham 2 gang 2,5 ml end 1 gang 5 ml dagligt?

Endelig har jeg også et spørgsmål vedr. vaccination. Hernede giver man normalt MFR vaccinen første gang ved 12 måneder, men min læge har foreslået at han får den allerede ved 9 måneder blandt fordi der øjensynligt er frygt for epidimier af røde hunde og mæslinger henover sommeren. Ved du om vaccinationen så at sige kan gives for tidligt og øges risikoen for bivirkninger?

Vores plan for dagen ser aktuelt sådan her ud:

Vågner mellem 6 og 7
mellem 7.30 og 8.30: morgenmad havregrød m banan og havregrynsbolle m smør samt vand af kop
mellem 9 og 10: ammes til formiddagslur - sover et sted mellem 40 minutter og 2 timer...
mellem 11 og 11.30: frokost rugbrødshapsere og havregrynsbolle m smøreost eller andet pålæg, lidt yoghurt og afsluttes med frugtmos
puttes til eftermiddagslur en gang først på eftermiddagen (uden amning), alt efter hvornår han er vågnet.
mellem 14.30 og 15: grøntsagsmos - meget forskelligt f.eks. et ret bestående af gulerødder, blomkål og tomater med ost og basilikum. Skal stadigt blendes helt fint, da klumper stadig er yt.
ca. 17.30 aftensmad: typisk rester fra vores måltid dagen før - blendet til ukendelighed :-)
ca kl 19: puttes og ammes
sen aften: ammes

Håber planen ser OK ud - vil nemlig gerne fortsætte med den, når han bliver 9 måneder. Det er ham selv, der har afskaffet tidlig morgenamning, da han sover fra den.....

Rigtigt god weekend
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren