Hyppig amning, skemad og powernaps

21. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hyppig amning, skemad og powernaps

Kære Helen

Jeg har i en længere periode begejstret læst med på din side. Har fundet mange gode spørgsmål og svar, men har alligevel brug for et par gode råd der henvender sig til vores specifikke situation.

Min dejlige søn er nu snart 6 ½ måned gammel. I de første måneder af hans liv døjede vi med noget der minder om kolik – meget pylret og ofte gråd. Derfor befandt han sig det meste af tiden i mors favn – både når han var vågen og sov. Selvom han hele sit liv har haft let til smil, så har han generelt været en noget mere urolig baby end dem jeg ellers mødte i min omgangskreds. Med tiden er det dog blevet meget bedre og især indenfor den de sidste 3 uger er han blevet meget mere rolig og glad.

Mine spørgsmål knytter sig dels til amning og søvn. Min søn har altid været glad for bryset og nægter flaske. Jeg er dog blevet lidt i tvivl om jeg ammer ham for meget, nu hvor det efterhånden er vigtigt at han får en del fast føde. Vi startede allerede med smagsprøver af grød da han var 4,5 måned gammel på grund af problemer med søvnen om aftenen. Han er dog desværre mest til det søde og pulvergrød. Næsten hver gang han får kartoffelmos og havregrød, så virker det som om han er ved at kaste op. Især om formiddagen bliver han temmelig sur og ulykkelig i forbindelse med spisningen. Men det virker ikke som om han ikke er sulten, for han vil gerne have en masse bryst bagefter. Så jeg er i tvivl om jeg ammer ham for meget, og hvad jeg i givet fald skal gøre for at trappe det ned?

Med hensyn til søvnen er min søn de sidste 3 måneder begyndt at powernappe utroligt meget om dagen. Til at begynde med kunne jeg få ham over i næste søvnfase ved at gå meget lange ture med barnevognen, men det virker bare ikke mere. Han vågner efter 30-35 minutter og ligger derefter roligt og kigger. Men når han har været vågen i 15-20 minutter bliver han meget gal og skriger i vildens sky, og så er det bare med at komme hjem igen. Jeg har efterhånden givet op og affundet mig med denne powernap-rytme. Men ...

Annonce

... resultatet er jo så at han gerne sover 4 gange i løbet af dagen. Om 2 måneder skal han så småt begynde i dagplejen, og der går det vel ikke? Er der noget jeg kan gøre for at ændre det?

Jeg er i øvrigt meget modstander af at han skal græde sig i søvn. En vuggende barnevogn er det eneste der fungerer, og derfor er det altid sådan jeg hjælper ham til at sove i løbet af dagen. Han falder ret hurtigt i søvn, hvis man bare lige kører lidt med ham. Men det går vel heller ikke i dagplejen? Om natten sover han efter min mening meget fint understøttet af min amning. Det er jo heller ikke den ”rigtige” metode, når man læser mange steder.

Vi har et lille putteritual med at læse bøger, høre vuggeviser, nynne en sang og så putte med en sutteklud og mit bryst. De sidste par uger er han begyndt at slippe brystet efter noget tid og begraver ansigtet i suttekluden og falder i søvn. Det er dog meget forskelligt hvor meget han vågner i løbet af aftenen, men hver gang ammer jeg ham meget kort og så falder han til ro. Muligvis er det for meget og hvad skal jeg i givet fald gøre? Han vågner ikke særligt ofte om natten mere.

Vores rytme ser pt. nogenlunde sådan ud:

6.30-7: vågner og får evt. bryst

8.00 ammes

8.15-30 morgenlur i barnevogn (ca. 30 minutter)

9.30 havregrød – ammes derefter

10.30-11 en times gåtur i barnevogn, hvor han sover 30 minutter

11.30-12 Grød (1/2 dl), argurkestænger og tvebakker (er mest interesseret i det sidste og er begyndt at stikke fingrene i grøden og vil hellere putte dem i munden end skeen)

12.30 tilbydes bryst

13-13.30 eftermiddagslur (30 min.)

14.30 ammes

15.30-16 endnu en powernap – det er ikke altid han vil sove, men slapper ellers af i barnevogn

17-17.30 kartoffelmos med gulerod, argukestænger – tilbydes bryst

19-19.30 putteritual og sover efter amning (kan tage fra 5-45 min.)

Herefter kan han vågne med 1-3 timers mellemrum og sover videre efter kort amning

Ca. 23.00 ammes

05.00 ammes

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"